Utbildning är den viktigaste faktorn för att minska olyckorna med de populära fyrhjulingarna. Foto: Jonas Tubbin/SVT

Utbildar för säkrare körning med fyrhjuling

Publicerad

Fyrhjulingar har varit en olycksdrabbad fordonstyp de senaste åren. Enligt Frivilliga automobilkåren är utbildning den viktigaste faktorn för att minska olyckorna.

– Ungefär 90-95 procent av alla olyckor är singelolyckor och det talar för att det behövs utbildning och mer utbildning, säger utbildaren Bill Skoglund.

Frivilliga automobilkåren har sedan årsskiftet tillstånd från Transportstyrelsen för att utbilda för förarbevis när det gäller fyrhjulingar. De utbildar sina medlemmar, men håller även utbildningar för personal på olika myndigheter. Just nu utbildas bland annat räddningstjänstpersonal i länet. I veckan fick sex brandmän från Jönköping en dags utbildning på räddningstjänstens övningsplats på Axamo.

– De ska ju ta hand om oss andra där ute. Det kan ju handla om skogbränder eller ta hand om någon som är skadad i terrängen. Då måste de ju kunna ta sig fram på ett säkert sätt, säger Bill Skoglund.

Teori och praktik

Till veckan kommer även personal på tekniska kontoret i Jönköping få utbildning i att köra fyrhjuling. I utbildningen ingår både teori och praktiska körövningar. Det är körning i skogen, över diken, men också en knixig teknikbana.

– I början är man lite försiktig och jag tror att det är viktigt med utbildning. Sedan är det en vanesak att kunna hantera fordonet, men med lite övning vågar man till slut, säger Philip Magnusson som är brandman vid räddningstjänsten i Jönköping.

Kollegan Rebecca Bäckman hade inte så mycket tidigare vana från att köra fyrhjuling, men tog sig ändå snabbt och säkert igenom teknikbanan på sitt andra varv.

– Det svåraste hindret var det med stenar i olika höjder. Det gäller att våga satsa, men samtidigt ta det lugnt och ligga på bromsen.

Olycksdrabbad fordonstyp

Fyrhjulingarna har blivit allt populärare och på senare år har det sålts många i landet. Men det är en olycksdrabbad fordonstyp. I fler än hälften av olyckorna har olycksföraren varit alkoholpåverkad, en annan vanlig olycksfaktor är okunskap.

– Egentligen borde det vara så att man skulle ha med utbildning i varje försäljning av en fyrhjuling. Om man har tagit körkort före år 2000 behöver man ingen utbildning och särskilt förarbevis. Men vill man vara på den säkra sidan och känna sig trygg med sin körning så är utbildning det enda som gäller, avslutar Bill Skoglund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.