Foto: Privat

Rasar över järnvägsövergång – som inte används

Publicerad

Mats Eriksson i Burseryd har under två års tid försökt få bort två järnvägsövergångar där det inte har gått några tåg på flera år.

– De är helt onödiga och ställer till besvär för oss som måste skutta över dem varje dag.

Järnvägsrälsen det gäller är den gamla Halmstad-Falköpingslinjen. När persontrafiken försvann så avyttrade Banverket, som då var ansvarig för järnvägen, till ett småländskt skrotföretag.

Många år utan tåg

Men nu är det många år sedan det ens gick godståg på sträckan.

– Det måste vara 15 år minst, säger Mats Eriksson.

Han menar att övergångarna, en på Villstadsvägen och en på Storgatan, skapar mycket oväsen när timmerbilar kör över och att det ger skador på bilarna som åker över där dagligen.

Vet du någon som fått skador på bilarna?

– Sådana här skrammelskador som det blir när man kör över denna typ av korsningar är ju något som smyger sig på, säger Mats Eriksson.

Han och några till av de boende i Burseryd har nu bara en önskan gällande järnvägsövergångarna.

– Vi vill ju bara att Trafikverket ska ta bort korsningarna, det kan ju bara vara ett par dagars jobb. Sedan lovar jag att inte tjata mer, säger Mats Eriksson.

Foto: Privat

Trafikverkets svar

Men från Trafikverkets sida låter det så här:

– Vi kan inte riva upp rälsen när vi inte äger den, säger Joanna Ljungren, nationell presskommunikatör på Trafikverket.

Enligt henne ansvarar Trafikverket för säkerheten på vägen och om det skulle vara vägskador i anslutning till järnvägsövergången.

– Om det skulle vara det så är det viktigt att de som åker där flaggar för det till oss så att vi kan åtgärda det, säger Joanna Ljunggren.

Järnvägsrälsen ser alltså ut att kunna bli kvar ytterligare ett bra tag.

– Det är ju ingen som vill ha kvar den, man undrar om den kommer ligga här för tid och evighet, säger Mats Eriksson uppgivet.

SVT har sökt företaget som äger rälsen utan att lyckas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.