Foto: Filip Hannu/SVT

Akutens uppmaning: 20 procent borde prata med hälsocentral

Uppdaterad
Publicerad

Vid Sunderby sjukhus har de startat upp ytterligare en akutmottagning enbart för covid-patienter och alla anställda har fått längre arbetspass. Samtidigt uppskattar de att 20 procent av de som kommer till akuten hade kunnat vända sig till hälsocentralen eller 1177 istället.

– Generellt sett ser vi att ett flöde med patienter som kanske egentligen inte har behov av akutsjukvård, säger Mattias Morin, verksamhetschef vid akutmottagningen Sunderby sjukhus.

Förändrad arbetssituation

Hela sjukvården har ställt om med en intensivvårdsavdelning i Piteå enbart inriktad på covid-19 och nya akutmottagningar har öppnats upp. Vid den vanliga akuten på Sunderby sjukhus har man också behövt dela upp personalen på allt fler patienter som innebär längre arbetspass för varje anställd.

Coronaviruset i Norrbotten

Patienter söker ”fel” vård

Verksamhetschefen vill inte avråda någon från att komma till akuten, men är det inte uppenbart akut vill han gärna se att en kontaktar 1177 eller sin vårdcentral innan man åker in.

– Vi ligger på ett snitt mellan 90 patienter per dygn. 15-20 av dem borde egentligen ha sökt på sin hälsocentral, säger Mattias Morin.

Oron för de med hjärtproblem

Vid första coronautbrottet i våras såg akutmottagningen en skör grupp som inte kom till akuten trots att de egentligen borde: patienter med hjärtsjukdomar. Det finns nu en oro att den gruppen inte vågade komma in till akuten i rädsla av att bli smittad.

– Vi tror inte att folk slutade att få hjärtproblem. Där är vi oroliga att folk faktiskt stannat hemma.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Norrbotten

Mer i ämnet