Kraftig ökning av anmälningar mot vården

Publicerad

Antalet anmälningar mot landstinget för felbehandling inom vården ökade kraftigt under det andra kvartalet i år. När det gäller vård-och behandlingsfrågor har antalet anmälningar fördubblats.

Patientnämnden har haft fullt upp under månaderna april-juni i år och det som verkligen förändrats till det sämre är de upplevda felbehandlingarna inom vården, en ökning från 74 till 144 anmälningar på ett år. Totalt sett så handlar det om nästan tre anmälningar per dag. De flesta anmälningarna vänder sig mot primärvården och opererande specialiteter.

– Det här är ett sätt för vården att lära sig vad som inte är bra, men det är naturligtvis sorgligt att se att så många upplever sig felbehandlade, säger folkhälsorådet Agneta Granström (MP).

Viktig varningssignal

Patientnämnden reagerar på är det är ”uppseendeväckande många” missade blindtarmsinflammationer med stor smärta och akuta operationer för patienterna som följd, som framkommit i ärendemängden.

– Landstinget måste se det här som en viktig varningssignal. Nu måste vi ta reda på vad som gått fel. Ingen inom vården vill skada någon annan, men blir det för mycket att göra på en och samma gång så kanske man inte räcker till som personal, Jag tror att den mänskliga faktorn spelar in här, säger Ylva Mjärdell (FP) ledamot i patientnämnden.

Ett misslyckande

Folkhälsorådet Agneta Granström säger att hon ska ta tag i frågan och hon lovar att patienterna ska få bättre undersökningar.

– Varje patient som inte får rätt diagnos är ett misslyckande i vården. Det är förfärligt tråkigt. Det här ska vi ta upp med våra chefer. Det måste bli förbättringar och det snabbt. Det blir landstingsdirektörens nästa uppdrag, säger Agneta Granström (MP).

Utdrag ur anmälningar till Patientnämnden under 2013:

Visa

– ”Patient ifrågasätter varför det tog drygt ett år för sjukvåden att hitta tumör på njuren trots flertaliga läkarbesök.”

– ”Patienten är missnöjd med läkares bristande kontinuitet, ointresse och oförmåga att ställa en relevant diagnos.”

– ”Föräldrarna är missnöjda med läkarens felaktiga beslut att skicka hem dottern som senare påvisade sprucken blindtarm.”

– ”I kontakt med Patientnämnden beskriver den avlidne patientens son sitt missnöje med fördröjning av diagnos samt brister i utredningen.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer