Birgitta Larsson (S): ”Alla är vinnare på gymnasiesamarbetet”

Publicerad

Elever från Jokkmokk och Pajala som flyttar till Gällivare respektive Kiruna står för den stora elevomflyttningen i gymnasiesamverkan Lapplands gymnasium. Men enligt Gällivares tillträdande kommunalråd Birgitta Larsson (S) är alla kommuner vinnare i samarbetet.

Hon tänkter inte minst på hennes egen kommun. En av premisserna när samverkansavtalet ingicks 2010 var att Gällivare stod inför en elevminskning på 30 procent i gymnasieskolan och flera program hotades av nedläggning.

– För att kunna behålla utbudet av alla program vi ville erbjuda våra elever var en samverkan nödvändig. Om vi hade varit ensamma hade vi aldrig kunnat ha det utbud som vi har idag, säger hon.

Mindre kommunerna är vinnarna

På Välkommaskolan i Malmberget går 41 elever från de andra samverkanskommunerna. Av dem kommer 15 från Kiruna och det är skidgymnasiet (sju elever) samt fordonsprogrammets transportinriktning (fyra elever) som lockar de flesta. Dessutom kommer ytterligare 15 från Jokkmokk och elva från Pajala.

Det är ett 40-tal elever som kommer till Kiruna och de allra flesta, 35 elever, kommer från Pajala.

Däremot tar Jokkmokk och Pajala tillsammans emot endast fyra elever från Kiruna och Gällivare.

– De mindre kommunerna kanske är de stora vinnarna, men om vi skulle avveckla samverkan skulle alla fyra kommuner vara förlorare, säger Birgitta Larsson.

FAKTA: Så här flyttar eleverna i Lapplands gymnasium

Visa

Elever folkbokförda i Kiruna kommun:

Gällivare 15

Jokkmokk 1

Pajala 0

Elever folkbokförda i Gällivare kommun:

Kiruna 2

Jokkmokk 2

Pajala 1

Elever folkbokförda i Pajala kommun:

Kiruna 35

Gällivare 11

Jokkmokk 0

Elever folkbokförda i Jokkmokks kommun:

Kiruna 3

Gällivare 15

Pajala 0

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer