Den nya bogserbåten – som fått namnet Vilja Foto: Privat

Ny bogserbåt på gång till Luleå

Uppdaterad
Publicerad

I Spanien byggs nu en bogserbåt med hybriddrift och isbrytande egenskaper för Luleå Hamns räkning.

– Vad jag känner till finns ingen motsvarighet i världen, säger John Sundvall, teknisk chef hos Luleå Hamn AB som beställt bogserbåten. 

Luleå Hamn är Sveriges största bulkhamn som innebär att lasten transporteras ”opaketerad” direkt i fartyget. Ett exempel på det är last av järnmalm.

För att klara fartygsbredder på 33 meter och uppåt krävs den typ av bogserbåt som nu är på gång till Luleå.

Investeringsbeslutet, på cirka 160 miljoner kronor för den nya bogserbåten, togs för ungefär tre år sedan. Hybriddriften gör att den blir energieffektiv och bra för miljön.

– Med vår nya bogserbåt kan vi välja diesel- eller el-drift, alternativt en kombination av båda. Det går att dra ned på dieseldriften och koppla på el vid topparna.

– Med våra nuvarande bogserbåtar är det max varvtal som gäller vid isbrytning och det blir lite oekonomiskt.

Den nya bogserbåten väntas till Luleå i juni nästa år.

Om nya bogserbåten

Tundra 3600 är säkrare och lättare att manövrera än sina föregångare i Luleå. Den mäter 36 x 13 meter.

Brytningskapaciteten är 1 meter tjock fast is i tre knops fart, främst i hamnområdet.

Dragkraften är minst 85 ton kontinuerligt, mätt i Bollard Pull. Det finns en boost-funktion som gör att man kan komma upp till närmare 100 ton under kortare perioder. 

Måttet fås genom att man spänner en tross från aktern på båten och fäster dess ände i en pollare på land. 

Vid maxeffekt mäts sedan styrkan med hjälp av instrument.

Luleås nuvarande största isbrytare Viscaria har en dragkraft på 62 ton mätt i Bollard Pull.

Hybriddriften innebär möjlighet till antingen el- eller dieseldrift, alternativt en kombination.

Den kan gå på elkraft fram och åter från fartyg som assisteras.

Batterierna kan laddas vid kaj.

Uppvärmning via fjärrvärme vid kaj.

Namnet på den nya bogserbåten är Vilja – det efter en namntävling där många olika namnförslag kom in.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.