Bredbandsbolaget hävdar att man gjort rätt

Uppdaterad
Publicerad

Bredbandsbolaget, idag del av Telenor, tillbakavisar kritiken och anser att man via samtal och brev gjort vad man kunnat för att säkerställa att kunden var införstådd med avtalets innehåll.

Handläggningen har tagit nio månader och under den tiden har Jörgen Hellsten som hjälpt Olga Iragoroste fått skicka flera påminnelser om återkoppling från företaget.

Enligt företagets presschef Mikko Viitala är orsaken till den långa handläggningstiden delvis att det krävts fullmakt för att kunna skicka ljudfilen.

Gängse vokabulär man använder

Han håller inte med i kritiken om att säljaren uttryckt sig otydligt utan menar att det är den gängse vokabulären man använder i samband med dessa avtalstecknanden. Han menar att  information om ångerrätten fanns med i bekräftelsebrevet som skickades till kunden och att innebörden framfördes även under samtalet då säljaren säger att kunden kan frånträda avtalet inom 14 dagar. 

Mikko Viitala säger dock att bolaget i sin kommunikation med Jörgen Hellsten uttryckt sig felaktigt när det gäller kompensation för ljudfilen. Kunden ska alltid ha rätt att få ta del av inspelningen av avtalet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.