Ett bra vårdmöte anses vara ett möte där patienterna känner sig välkomna, är involverade i den egna vården och känner att de har en kontinuitet. Detta gör att patienterna känner sig tryggare, vilket bidrar till att de tillfrisknar bättre från olika behandlingar.
– Kontinuiteten betyder otroligt mycket för patienterna. De vill komma till läkare och sjuksköterskor som de mött tidigare och vill inte behöva dra hela sin sjukdomshistoria på nytt vid varje besök, säger Anna Nygren Zotterman, distriktsköterska och nybliven doktor i omvårdad vid LTU i ett pressmeddelande.
Betydelsefulla möten
Anna Nygren Zotterman har i sin doktorsavhandling studerat vårdmöten i primärvården från tre olika perspektiv – personer med långvariga sjukdomar som diabetes, astma och hjärt–och kärlsjukdomar, deras närstående samt distriktsköterskornas.
– Doktorsavhandlingen visar hur viktigt vårdmötet är för patienternas hälsa och välbefinnande. Syftet med denna forskning är att bidra till att belysa hur mycket vårdmötena faktiskt betyder för patienter och deras närstående, säger Anna Nygren Zotterman.
Missnöjda med bemötandet
Patienterna i hennes avhandling lyfter även fram att det är viktigt att personalen ser dem som unika personer och är välinformerade om deras tillstånd. De vill även ha regelbunden information om vårdplanen, provresultat och medicinering. Vilket inte alltid fungerar, enligt Anna Nygren Zotterman.
Enligt henne finns det nationell statistik som visar att många patienter med långvariga sjukdomar är missnöjda med vårdens bemötande och bristande kommunikation.
– Tillgängligheten till vård är något de här personerna verkligen lyfter fram. Om de ringer sin hälsocentral vill de få snabb rådgivning och guidning. Tillgänglighet och bra vårdkontakter är starkt förknippat med värdighet och gör att patienterna känner att vården är till för dem, säger hon.