En tunnel på Ofotbanen är övertänd, en kilometer från Björnfjell vid Riksgränsen, och polisen satte in en avspärrning på 1000 meter på grund av gasflaskor i tunneln. Ett slags arbete ska ha pågått i tunneln, men detta har skett nattetid, enligt NRK. Foto: NRK

Efter explosionerna – då kan delar av Malmbanan öppnas

Uppdaterad
Publicerad

På måndag klockan 10.00 beräknas Ofotbanen, alltså en del av Malmbanan, öppnas igen. – Det blir ett långt stopp som slår hårt mot oss, säger Anders Björnström, vd på LKAB Malmtrafik.

På onsdag förmiddag började det brinna efter flera explosioner i ett galleri, en tunnel på drygt 400 meter av trä och plåt som fungerar som snöskydd, på Ofotbanen. Tunneln ligger bara en kilometer från Björnfjell vid svenska gränsen. Ingen person kom till skada men närliggande stugor brann ned och galleriet totalförstördes.

”Allt är förstört”

Under torsdagen kom den norska Haverikommissionen upp till platsen för att inspektera området och utreda vad som egentligen hänt. Det är fortfarande oklart varför det exploderade i tunneln.

– Det vi har fått veta av är att allt är förstört. Rälsen, slipers och alla ledningar. Allt måste bytas, säger Anders Björnström, vd på LKAB Malmtrafik.

Haverikommissionen räknar med att järnvägen kan öppnas på måndag klockan 10.00. LKAB är försiktigt optimistiska till prognosen.

– Jag hoppas verkligen att det går. Men det kan ju dyka upp skador som de inte har sett och kanske måste banvallen åtgärdas, då kan det ta tid.

Ersättningsbussar tills vidare

LKAB har erbjudit Bane NOR, Norges motsvarighet till Trafikverket, att hjälpa till med arbetet att rusta upp järnvägen. Även Trafikverket har erbjudit sig att bistå med personal, men just nu verkar norrmännen klara sig på egen hand.

Tågen mellan Kiruna Narvik och Narvik Kiruna är inställda tills vidare. Istället har SJ löst situationen med ersättningsbussar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.