Hör vår reporter berätta om arbetsplatsolyckan på SSAB i Luleå. Foto: Henrik Montgomery/TT

Därför tog ambulansen 45 minuter till SSAB-olyckan

Uppdaterad
Publicerad

Det tog 45 minuter innan ambulansen var på plats för att hjälpa de skadade i kem-olyckan på SSAB i Luleå i måndags. Anledningen var att alla tre ambulanser var upptagna och att larmet först värderades som ett prio 2-larm.

Det var på måndagseftermiddagen som tre personer skadades i en arbetsplatsolycka inne på SSAB:s område i Luleå. De tre männen skulle lossa brännkalk från en lastbil in till en silo då kopplingen till slangen, som sitter fast i kalkbilen, släppte. Trots att de tre männen exponerades för kalk tog det 45 minuter för ambulansen att dyka upp. En av förklaringarna är att alla tre ambulanser i Luleå var upptagna.

– En av dem var ute på uppdrag hos en annan patient och två av dem var på Sunderby sjukhus och lämnade patienter, säger Mattias Morin, verksamhetschef på ambulansen i Luleå/Boden.

Värderades som prio 2-larm

En annan förklaring är att händelsen först prioriterades som ett prio 2-larm. Om ett ärende läggs ut som prio 2-larm betyder det att ambulansen kommer skyndsamt men kör utan blåljus och siren. Men med tiden ändrades larmet och blev ett prio 1-larm.

– Eftersom att vi har en patientsekretess kan jag inte gå in på vad som föranledde till detta och vad som framkom i samtalen, säger Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm.

Tycker ni själva att ärendet är korrekt hanterat?

– När vi tittar på ärendet så ser det ut att vara korrekt hanterat, ja, säger Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm.

Ambulansen: Olyckligt med långa väntetider

Även Mattias Morin, verksamhetschef på ambulansen i Luleå/Boden, säger att allt ser ut att ha gått rätt till. Han säger också att han inte vill ge sig in i diskussionen hur SOS Alarm har prioriterat händelsen.

– Sedan är det olyckligt när det blir sådana här väntetider. Det är en svårighet som vi har och måste ta hänsyn till. Vi kan ju inte bemanna hur många ambulanser som helst utan det måste finnas någon form av rimlighetsbedömning.

SSAB vill inte ge detaljer om vad som sagts

På SSAB vill man inte gå in på detaljer om vad som har sagts i samtalen med SOS Alarm.

– När vi tar emot larmet internt vidarebefordrar vi den informationen till SOS som sedan gör sin prioritering, säger Karin Edfast, kommunikatör på SSAB.

Men de värderar ju händelsen efter vad ni berättar?

– Det sker en dialog men vi går inte in på närmare detaljer om vad som har sagts. Det kan vi inte kommentera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.