Foto: SVT

Dataspel ska hjälpa elever i särskolan med läsförståelse

Uppdaterad
Publicerad

Med hjälp av en applikation ska elever i särskolan få bättre läsförmåga. Det är tanken bakom ett nytt projekt som snart väntas dra igång på Luleå tekniska universitet. 

Projektet går ut på att hjälpa barn och unga med läsning. Tanken är att professorerna som jobbar med projektet ska få hjälp av ungdomar, som har en intellektuell funktionsnedsättning, med att utforma applikationen.  

– Ungdomarna är med och skapar berättelser och liknande. Vi använder sedan berättelserna för att i en spelvärld skapa interaktiva berättelser där man får välja sitt eget äventyr, säger Josef Hallberg, biträdande professor och projektledare för det aktuella projektet.

Uppbyggnad

Hur ungdomarna bygger meningarna påverkar berättelsen. 

– Lite som böckerna från 80-talet “choose your own adventure” där man hoppar mellan sidorna beroende på vilket val man gör.  

– I det här fallet det kanske blir så att man ska bygga ihop en mening där piraten står på båten med vännerna, eller piraten står på vännerna som är i havet. Det kan bli lite olika, som att man måste rädda vännerna som är i havet.

”Vi tror jättemycket på idén”

Projektet väntas pågå i 15 månader och kan starta när den etiska prövningen är klar och godkänd.  

– Vi tror jättemycket på idén. Vi tror att det kommer att fungera, säger Josef Hallberg. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.