Foto: TT

De betalar dina fortkörningsböter

Uppdaterad
Publicerad

Betala en årlig prenumerationsavgift och slipp dina fortkörningsböter. Flera svenska företag erbjuder just en sådan tjänst. Men hur moraliskt är det?

– Fullständigt idiotiskt. Ur etisk synpunkt är det direkt motbjudande att man kan ägna sig åt verksamhet som uppmuntrar till fortkörning, säger rättsexpert Sven-Erik Alhem.

– Det är helt förkastligt. Hastighetsgränserna och trafikböterna är till för att rädda liv. Hade alla hållit hastighetsgränserna hade många olyckor kunnat undvikas.

”Inget omoraliskt”

Autosafe är ett av företagen med försäkring mot fortkörningsböter. Ett annat är Don't worry Sweden AB. Ett årsabonnemang hos dem kostar 485 kronor, för det kan man få tre fortkörningsböter om året betalade.

– Vi ser inget omoraliskt i detta. Vi tar bara hand om det ekonomiska. Den juridiska och moraliska biten ligger fortfarande hos kunden, säger Anders Jacobsson, vd för Don't worry Sweden.

Tveksamhet på Konsumentverket

Anders Jacobsson anser att det är en tjänst bland andra.

– Man helförsäkrar bilen, men inte åker man ut och krockar medvetet med den för det.

På Konsumentverket ställer man sig tveksam.

– Man kan diskutera om de verkligen erbjuder en ”tjänst”, men samtidigt är det inte olagligt. Vi har inte många anmälningar mot dem heller, så det är inte mycket vi kan göra, säger jurist Ulf Stefansson.

Bötesbeloppen

På väg med högre hastighetsbegränsningar än 50 kilometer i timmen är bötesbeloppen:

 * Överträdelse med 1-10 kilometer i timmen: 1 500 kronor.

 * Överträdelse med 11-15 kilometer i timmen: 2 000 kronor.

 * Överträdelse med 16-20 kilometer i timmen: 2 400 konor.

 * Överträdelse med 21-25 kilometer i timmen: 2 800 kronor.

 * Överträdelse med 26-30 kilometer i timmen: 3 200 kronor.

 * Överträdelse med 31-35 kilometer i timmen: 3 600 kronor.

 * Överträdelse med 36-40 kilometer i timmen: 4 000 kronor.

Källa: Polisen (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.