Det är Trafikverket som gett LTU i uppdrag att testa och kvalitetsbestämma halkskydd och vinterskor. Det är både vanliga vinterskor och olika typer av halkskydd/broddar som finns på marknaden som ska testas.
– Man ska helt enkelt ta reda på vilken kvalitet som produkterna har, säger Glenn Berggård, universitetslektor och ansvarig för testerna på LTU.
Tanken är att man ska utveckla värdeskalor.
– Då kan konsumenterna se vilka som uppfyller högt ställda krav och vilka uppfyller lite lägre krav och vilka uppfyller kanske grundläggande krav på att man kan gå säkert, säger han.
Kö till operation
Samhällets kostnader för skador efter halkolyckor med brutna armar och ben är höga. Förhoppningen är att en kvalitetsbestämning ska spara både pengar och lidande.
– När det gäller fotgängare så finns det studier som visar att fotgängarskadorna på snö och is kostar lika mycket som alla andra trafikolyckor tillsammans. Vilket man inte var medveten om tidigare.
Halkan längs Norrbottenskusten ställde till det rejält för sjukvården. Så hade exempelvis sjukhuset i Sunderbyn utanför Luleå 24 patienter i kö i väntan på operation på grund av halkolyckor morgonen före nyårsafton.
Försökspersoner testar
Nordnytts team träffar Eivon Carlsson mitt i centrala Luleå. Han säger att inte använder sig av halkskydd.
– Man får hålla sig i slipsen, skrattar han glatt.
Den ansvarige för testerna, Glenn Berggård säger att han har ”tillgång till broddar”.
Men även om man använder broddar är alltså kvaliteten osäker och därför genomförs testerna som ska vara klara i juni.
Testerna finansieras av uppdragsgivaren Trafikverket. Universitetet genomför testerna med hjälp av försökspersoner och proven görs på speciella ytor med blankis och snöbelagd, packad snö på is.