Foto: Privat

Efter sallad och chips kommer palt

Uppdaterad
Publicerad

Får det vara en påse palt på lösvikt? Efter årets till synes starka lösviktstrend, där både chips och öl räknas in, hakar Piteå nu på.

I Piteå har man börjat sälja palt i lösvikt, eller börjat och börjat. Redan på 80-talet sjösatte Ica-handlaren Per Stenmark idén om palt på lösvikt, och vid tioårsjubileet av Ica Kvantum-butiken i Piteå återskapade man den populära idén.

– Jag har varit handlare sedan många år tillbaka, och i tidigare butiker har vi testat idén om palt på det här sättet. Vi återanvände idén i höstas och även nu under denna vecka då vi firat att butiken nu funnits i tio år, säger Per Stenmark.

Inför firandet ville man göra något extra för kunderna, och tanken på palt blev då ett förslag som åter igen hamnade på agendan.

– Det är en favorit i repris egentligen. Piteå och palt går hand i hand. Det säljer alltid bra och det uppskattas av kunderna. Alla har varit otroligt stöttande och visat intresse för utbudet, säger Stenmark.

Kan komma att stanna

Två för en tia är temat, och det har inte minst lockat pensionärerna. Kampanjen var endast planerad under veckan, men efter det stora intresset kan palten komma att stanna i charken.

– Många som är ensamma och som vill ha palt tycker att detta är ett jättebra alternativ. Vi erbjuder redan mycket färdig mat över disk, vi får överväga om inte detta ska få bli kvar ändå, säger Per Stenmark.

En populär trend

Lösviktstrenden har visat sig över hela landet. I Umeå blev chips ett populärt inslag bland dem som älskar att handla på lösvikt och på Morön i Skellefteå kontrade man med öl på lösvikt, som en pik till chipsförsäljningen i Umeå.

Vad tror du gör att lösviktshandlandet är så populärt?

– Det verkar ju vara så att folk gillar att handla sådant som man får plocka själva av. Över disk får man också service och extra hjälp. Trenden verkar vara här för att stanna, säger Per Stenmark och skrattar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.