Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Patrik Haapasaari, Emil Ylikangas och Emil Kangastie tillbringar en hel del tid ute på isen mellan Haparanda och Torneå. Emil Ylikangas isbana har blivit en succé bland bygdens bilåkande ynglingar. Foto: Joakim Nordlund

Egenplogad isväg minskade buskörandet i Haparanda centrum

Uppdaterad
Publicerad

På isen bakom Ikea i Haparanda har Emil Ylikangas plogat upp en isbana. Buskörandet inne på stadens gator har minskat. Istället kan alla som vill sladda runt på Emils isbana.

Precis som alla ungdomar som gillar att köra bil inbjuder vintervägarna till att sladda och leka. I höstas när isen mellan Haparanda och Torneå hade blivit tillräckligt tjock åkte Emil Ylikangas ut på isen för att köra lite med sin BMW. Då fick han en idé om att använda sin plogbil han själv snickrat ihop.

– Jag tänkte att jag åker och drar upp en bana så man kan köra här med bilarna även när snön kommer, säger han.

Och på ett snillerikt sätt har han konstruerat plogen som han sedan har monterat längst fram på en liten Nissan Micra. Isbanan som har vuxit fram har blivit en succé.

– Som mest har vi väl varit ett tiotal bilar här samtidigt. Det är perfekt om man vill lära sig köra när det är vinterföre. Då är det bara att åka ut hit och leka av sig om man känner för det.

Det samlas förare från både Sverige och Finland för att köra

– Det var inte riktigt planerat att det skulle bli så här populärt. Jag gjorde mest upp banan för skojs skull för att jag och min polare som har en isbil skulle ha någonstans att köra. Sedan någon dag senare var det ju tjockt med folk här som körde runt.

Det här har också lett till att buskörandet inne i centrala Haparanda har minskat.

– Istället för att hålla på och leka med bilen på gatorna eller på en parkeringsplats kan man istället åka ner hit. Och vem som helst får kör här, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.