Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I framtiden kan det vara möjligt att ta elflyget mellan Luleå och Gällivare. Det berättar professor Math Bollen för SVT:s reporter Randi Gitz. Foto: Randi Gitz / SVT

Elflyg i norr kan snart bli verklighet – Luleåforskare tror på rask utveckling

Uppdaterad
Publicerad

På kortare sträckor i Norrland så skulle elflyg kunna ha samma funktion som höghastighetståg i Mellansverige. Det hävdar forskare vid Luleå tekniska universitet. Och det behöver inte vara så långt borta.

– Hur lång tid det tar vet jag inte, men jag förväntar mig att de ska ske inom några år, säger Math Bollen, professor i elkraftteknik vid LTU.

Alla nya stora fossilfria industrisatsningar som aviserats kräver enorma mängder fossilfri el. Då kan man undra om det är rätt läge att också börja tänka på elflygplan, men Math Bollen gör en överslagsräkning:

– Skulle man göra allt inrikesflyg elektriskt, då skulle man öka Sveriges totala elförbrukning med bara en procent. Så vi pratar inte om väldigt stora mängder.

Hur många elbilstankningar går det på en elflygstankning?

– Jag skulle säga tio till femton, lite beroende på storleken på flygplanet och storleken på bilarna, säger Math Bollen, professor i elkraftteknik vid Luleå Tekniska Universitet.

Tekniken finns redan

Math Bollen berättar att flygplanen redan finns. De har testflugits och en del är på tillverkning.

– Det som behövs är en del erfarenhet, och godkännande av myndigheter för att få passagerare, säger han. Och så behövs laddningsinfrastruktur på flygplatsen.

Ytterligare forskning på gång

Nästa tekniska problem som finns kvar att utforska är om elektriska störningar från laddningen kan störa ut känslig utrustning på flygplatserna. Det finns till exempel en risk för att radiostörningar kan förekomma och då bli ett problem för kommunikationen med inkommande flygplan.

− Vi har därför påbörjat ett nytt forskningsprojekt finansierat av Energimyndigheten, där även Skellefteå kommun och Skellefteå flygplats ingår, som kommer att studera dessa störningar i detalj. Det är ett projekt som vi genomför i samarbete med forskare från elektroniksystem på Luleå tekniska universitet, säger Math Bollen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer