Alla nya stora fossilfria industrisatsningar som aviserats kräver enorma mängder fossilfri el. Då kan man undra om det är rätt läge att också börja tänka på elflygplan, men Math Bollen gör en överslagsräkning:
– Skulle man göra allt inrikesflyg elektriskt, då skulle man öka Sveriges totala elförbrukning med bara en procent. Så vi pratar inte om väldigt stora mängder.
Hur många elbilstankningar går det på en elflygstankning?
– Jag skulle säga tio till femton, lite beroende på storleken på flygplanet och storleken på bilarna, säger Math Bollen, professor i elkraftteknik vid Luleå Tekniska Universitet.
Tekniken finns redan
Math Bollen berättar att flygplanen redan finns. De har testflugits och en del är på tillverkning.
– Det som behövs är en del erfarenhet, och godkännande av myndigheter för att få passagerare, säger han. Och så behövs laddningsinfrastruktur på flygplatsen.
Ytterligare forskning på gång
Nästa tekniska problem som finns kvar att utforska är om elektriska störningar från laddningen kan störa ut känslig utrustning på flygplatserna. Det finns till exempel en risk för att radiostörningar kan förekomma och då bli ett problem för kommunikationen med inkommande flygplan.
− Vi har därför påbörjat ett nytt forskningsprojekt finansierat av Energimyndigheten, där även Skellefteå kommun och Skellefteå flygplats ingår, som kommer att studera dessa störningar i detalj. Det är ett projekt som vi genomför i samarbete med forskare från elektroniksystem på Luleå tekniska universitet, säger Math Bollen.