Trafikverket vill sänka hastigheten på sex vägar i Norrbotten. Foto: SVT

Flera vägar i Norrbotten kan få sänkt hastighet

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket vill sänka hastigheten på sex vägar i Norrbotten. Syftet är att uppnå nollvisionen – att ingen ska dö på vägarna.

Förslaget till hastighetsförändringar i Norrbotten under 2019 berör bland annat E4 och E10 (se faktarutan).

– Vi vill ha effektiva resor och transporter. Men samtidigt kan vi inte tumma på säkerheten. När vägens säkerhetsstandard tillåter det sätter vi en högre hastighetsgräns, men säkerheten måste alltid komma först, säger Angelica Qarlsin, strategisk planerare på Trafikverket i ett pressmeddelande.

Foto: SVT Design.

Vägar som saknar mitträcke

På vägar utan mittseparering sänks hastigheten till 80 km/tim, med undantag för vägar med lite trafik, det vill säga under 2 000 fordon per årsmedeldygn.

Bilföraren tappar 50 sekunder

Generellt sett ska en väg vara mötesfri för att lämpa sig för högre hastighet än 80 km/tim. På en mötesseparerad väg riskerar man inte att kollidera med ett mötande fordon. Därför kan hastighetsgränsen höjas från 90 till 100 km/tim eller högre.

– Sänkta hastigheter är en effektiv och tillfällig åtgärd för att minska olycksrisken tills att vi har möjlighet att bygga mitträcken där de behövs. Trafikverket har inte medel att bygga om alla vägar på en gång, och vi behöver agera nu för att inte fler ska skadas allvarligt eller dö i trafiken, säger Angelica Qarlsin.

Tidsförlusten är 50 sekunder per mil om en bilförare kör 80 kilomter i timmen istället för 90, enligt Trafikverket.

Förslag till hastighetsförändringar i Norrbotten 2019 berör följande vägar:

  • E4 två sträckor mellan Kalix och Haparanda
  • E10 mellan Kiruna och Kauppinen
  • E45 och väg 830 vid Gällivare-Malmberget
  • Väg 94 mellan Antnäs och Alvik
  • Väg 373 mellan Bergsviken och Svensbyn
  • Väg 506 mellan Pitsund och Piteå

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.