Förslaget till hastighetsförändringar i Norrbotten under 2019 berör bland annat E4 och E10 (se faktarutan).
– Vi vill ha effektiva resor och transporter. Men samtidigt kan vi inte tumma på säkerheten. När vägens säkerhetsstandard tillåter det sätter vi en högre hastighetsgräns, men säkerheten måste alltid komma först, säger Angelica Qarlsin, strategisk planerare på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Vägar som saknar mitträcke
På vägar utan mittseparering sänks hastigheten till 80 km/tim, med undantag för vägar med lite trafik, det vill säga under 2 000 fordon per årsmedeldygn.
Bilföraren tappar 50 sekunder
Generellt sett ska en väg vara mötesfri för att lämpa sig för högre hastighet än 80 km/tim. På en mötesseparerad väg riskerar man inte att kollidera med ett mötande fordon. Därför kan hastighetsgränsen höjas från 90 till 100 km/tim eller högre.
– Sänkta hastigheter är en effektiv och tillfällig åtgärd för att minska olycksrisken tills att vi har möjlighet att bygga mitträcken där de behövs. Trafikverket har inte medel att bygga om alla vägar på en gång, och vi behöver agera nu för att inte fler ska skadas allvarligt eller dö i trafiken, säger Angelica Qarlsin.
Tidsförlusten är 50 sekunder per mil om en bilförare kör 80 kilomter i timmen istället för 90, enligt Trafikverket.