Foto: SVT

Fyraåringar gör egna filmer – lär sig källkritik

Uppdaterad
Publicerad

Många små barn ser mycket på filmer och videoklipp på nätet. På förskolan Snömannen på Hertsön i Luleå får barnen lära sig källkritik genom att göra egna filmer.

En utskriven bild av ett urtidslandskap har tejpats upp på väggen och framför står ett bord med plastdjur på. Femåriga Björk Cogburn håller på att spela in sin film.

– Man kan använda plastdjur eller göra egna figurer av lera, berättar Björk.

Björk flyttar djuren lite i taget samtidigt som hon tar stillbilder med en surfplatta som står uppställd på ett stativ.

– Man ska bara flytta figurerna lite. Annars går det för fort och då ser man inte så bra, säger dagiskompisen Anni, fyra år som sitter och tillverkar lerdjur.

Källkritik

Majoriteten av landets fyraåringarna ser på tv mer än en timma om dagen. Små barn är ofta benägna att tro att det de ser på film också är verklighet. Därför tog mediapedagogen Ylva Hedkvist Hansen initiativ till projektet där barn på förskolan Snömannen får göra egna filmer.

– Om barnen får göra film själva så förstår de vad som händer bakom kameran. Då förstår de också att allt man ser på film är inte sant, säger Ylva Hedkvist Hansen.

Foto: SVT

Med hjälp av pengar förskolan sökt från Svenska Filminstitutet och utrustning lånad från Filmpool Nord har idén kunnat bli verklighet.

– Barnen får lära sig källkritik. Förskolelärarna får lära sig att använda tekniken, säger Ylva Hedkvist Hansen.

Filmvisning

Den 12 oktober är det dags för filmvisning. Då har förskolan hyrt en biograf i stan och bjudit in föräldrarna.

– Jag hoppas att barnen tycker att det ska bli jättekul, säger förskoleläraren Kirsi Halkola.

Hon har varit med hela vägen och hjälper barnen att spela in filmerna.

– Det har gått bra, förutom när tekniken har krånglat ibland, säger Kirsi Halkola.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.