I Kalix testas hållbarheten med tung trafik – kan rädda landets åldrande broar

Uppdaterad
Publicerad

Före jul invigdes den nya E4-bron i Kalix. Nu passar forskarna på att använda den gamla bron till undersökningar.

I förmiddags kördes fyra stycken lastbilar med släp över gamla Kalixbron. Tätt ihop. 280 ton vägde de tillsammans. Se i videon hur det gick.

Gabriel Sas jobbar som professor på LTU. I byggbaracken visar han på sin whiteboard hur förare av tunga transporter upplevde obehag när de körde över den gamla bron. Den svankade under lastbilarma och förarna kände det inne i hytten. Så det finns mycket att undersöka för forskarna på plats.

– Jag har en dröm att ta en jätteskiva av bron, som en brödskiva ungefär, säger Gabriel Sas, professor i byggkonstruktion och ämnesföreträdare vid Luleå Tekniska Universitet.

– 13 meter bred och två meter djup och så kan vi ha den som ett konstobjekt vid LTU och så kan vi också fortsätta att forska på den.

Lång erfarenhet

Forskargruppen i byggkonstruktion vid Luleå tekniska universitet har lång erfarenhet av forskning på broar. Forskning som ofta väcker ett stort intresse, då osäkerheten rörande äldre broars livslängd, kapacitet och säkerhet är en högaktuell fråga även internationellt.

Gamla bron rivs snart

Den gamla bron kommer framöver att rivas och efter det kommer delar av den föras till det så kallade MCE-laboratoriet på Luleå tekniska universitet, där forskarna ska utföra ytterligare tester.

Just nu förstärks isen under bron för att inga betongklumpar ska hamna i vattnet när man börjar riva bron i februari. Den ska sedan rivas bit för bit. Att riva broar på det viset är nytt berättar Gabriel Sas.

I videon berättar han om varför det är viktigt att forska på gamla Kalixbron.

Finansiärer av Kalixbroprojektet

Kalixbroprojektets huvudfinansiär är Trafikverket (via FOI-BBT). Bland finansiärerna finns också Svenska Byggbranchens Utvecklingsfond (SBUF) via NCC. Projeket leds av LTU  tillsammans med olika parter, däribland  universiteten KTH, Chalmers, Lund universitetet och danska Aarhus Universitet och DTU, norska forskningsinstitutet SINTEF Narvik samt entreprenörer som NCC och Skanska, internationella broägare Vegvesen (Norge) Vejdirektoratet (Danmark), men även teknologiutvecklare som Elop.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.