Gratis buss blir kvar

Publicerad

Nolltaxa i kollektivtrafiken för att öka resandet är på tapeten på flera håll i landet. I Kiruna har man nu permanentat den vilket resulterat i att fler åker kollektivt.

2011 infördes den avgiftsfria kollektivtrafiken i Kiruna. Alla som köper ett busskort för ett hundra kronor åker gratis. Det gäller alla som är skrivna i kommunen, asylsökande och studenter i Kiruna.

Förslaget kom från Vänsterpartiet när samtalen med Socialdemokraterna och Samelistan fördes för att bilda ett majoritetstyre i Kiruna efter senaste valet.

Varför ville ni genomföra avgiftsfri kollektivtrafik?

– Både av klass och miljöskäl. Ju fler som åker kollektivt desto bättre är det för miljön, men det är också en klassfråga. Alla har inte råd med körkort och att ha en bil säger Niklas Siren (V), vice ordförande i Kirunas kommunstyrelse.

Ökat resande

Kollektivtrafiken i Kiruna kommun har ökat drygt 3 gånger sedan avgiftsfri kollektivtrafik infördes, från 120 000 resor år 2010 till 387 000 resor 2013.

– Det här var det första steget, vi ser att efterfrågan ökar, nu måste vi titta på hur vi bygger ut kollektivtrafiken säger Niklas Sirén (V), vice ordförande i Kirunas kommunstyrelse.

Bussresenärerna som Nordnytt talat med är nöjda med den avgiftsfria kollektivtrafiken.

– Jag tycker att det är mycket bra att man kan åka gratis buss till skolan när man vill säger Viktor Landström.

– Jag åker buss för att jag inte vill skrapa rutor på bilen, bussen är lättare och billigare säger Emil Abrahamsson.

Utökade turer svårt

Men det finns kritik mot de fria bussresorna som menar att de 3,3 miljoner kronor som fria bussresor kostar kan användas på ett annat sätt inom kollektivtrafiken.

– Vi ser att det är svårt redan idag med Kirunas ekonomi att få både gratis bussresor och utökade turer, det kommer att bli svårt säger Stefan Sydberg vice ordförande moderaterna i Kiruna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fokus miljö

Mer i ämnet