Han kör med metanol i tanken

Publicerad

Den första experimentresan med metanol som drivmedel genomförs natten till måndag av Luleå tekniska universitet (LTU) och det handlar om Luleå-Stockholm – med skogen i tanken.

Det är energiprofessor Rikard Gebart och forskaren Fredrik Granberg, båda verksamma vid LTU, som tillsammans ska ratta en etanol E 85-anpassad metanolbil och hela resan ska kunna följas på sociala medier.

– Vi lurar motorn att tro att den går på etanol, men det handlar om metanol, en blandning av svartlut och skogsrester i förgasad form, och det här ser vi som ett publikt fälttest,  säger Rikard Gebart.

Första gången

Metanolbilen ska lämna Luleå för Stockholm vid fyratiden, natten till måndagen, och det är första gången som en E 85-anpassad personbil körs  på svensktillverkad förnybar metanol.

– Det är 56 procent metanol och resten bensin i tanken och jag kan inte garantera att vi klarar hela sträckan Luleå-Stockholm, men jag har goda förhoppningar om det, säger Rikard Gebart,

Han säger till SVT Nyheter Norrbotten att experimentresan är ett sätt att visa att det går att använda metanol som drivmedel och få upp det på dagordningen när en fossilfri fordonsflotta diskuteras.

Fossilfria bilar

– Om vi vill bli fossilfria så kan vi bli det. Med metanol tillverkad av svensk skogsråvara kan vi gå från 100 procents beroende av importerade drivmedel till 100 självförsörjningsgrad, säger Rikard Gebart.

Det forskarna kommer att titta på under metanolresan Luleå-Stockholm är bränsleförbrukning och bilens uppförande.

Efteråt kommer vissa delar av bilen att demonteras för att undersökas och frågan ärf om det uppstått några förändringar på grund av metanolen.

– Metanol är ett mycket bra lösningsmedel och det är inte alla plastdetaljer som mår bra av det, säger Rikard Gebart.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer