Bodens kommun om assistanskritiken: ”Ser det inte som ett bra eller dåligt beslut”

Uppdaterad
Publicerad

14-åriga Oskar Nilsson nekades tillräckligt med assistanstimmar när familjen ansökte om hjälp vid Bodens kommun. Men trots att familjen fick rätt i förvaltningsrätten så tycker verksamhetschefen att handläggarna hanterade ärendet korrekt.

– Det är en svår lagstiftning. Vi ser det inte som ett bra eller dåligt beslut, säger Kerstin Larsson vid individ- och familjeomsorgen.

Familjen Nilsson från Boden fick kämpa flera år innan de till slut fick rätt hjälp för sin multisjuka son. Och med facit i hand önskar mamma Carola Nilsson att ingen annan familj ska tvingas överklaga och gå igenom långa juridiska processer.

Hon vill att kommunen tar bättre beslut redan från start.

– Det har varit hemskt. Jag önskar att ingen annan, som redan har det tufft med ett sjukt barn, ska behöva lida som vi har gjort, säger Carola Nilsson.

Chefen: ”Inte ovanligt med avslag”

Vid Bodens kommun beklagar man att familjen har haft det kämpigt och förstår att det är svårt när man har ett sjukt barn. Samtidigt menar man att allt har gått rätt till.

Kommunen säger att det inte är ovanligt att man först ger avslag för att sedan ändra sig om exempelvis förvaltningsrätten dömer annorlunda.

– Det är en svår lagstiftning och jag tror inte att Boden sticker ut. Det här delar vi med hela nationen och om vi har fått fel av nästa instans så rättar vi oss efter det, säger Kerstin Larsson, verksamhetschef vid Individ- och familjeomsorgen i Bodens kommun.

Hon utvecklar.

– Vi ser det inte som ett bra eller dåligt beslut. Vi ser det som en överprövning i juridiken som vi eventuellt kan följa i nästa liknande fall.

Familjen köper inte förklaringen

Men familjen Nilsson köper inte den förklaringen.

– Vi har haft haft läkarintyg som styrker Oskars behov under hela rättsprocessen. Samtidigt har han bara blivit sämre så jag förstår inte vad kommunen ville pröva juridiskt. Det känns bara som att de ifrågasatt läkarnas bedömning och ville dra ut på allting, säger Carola Nilsson.

Avfärdar att de inte tagit familjen på allvar

Verksamhetschefen tillägger att nya regler och rättspraxis också spelat en roll för besluten gällande Oskars familj.

– Lagstiftningen är relativt ung i mina ögon och det finns inte prejudikat och domar som i andra lagstiftningar. Men jag ska också säga, vill man överklaga så kan vi erbjuda hjälp med det också, säger Kerstin Larsson.

Handlar det om tidsbrist eller dålig kunskap när era beslut skiljer sig från förvaltningsrättens?

– Inte i det här fallet. Vi har en hög grad av kontinuitet hos handläggarna som är väldigt erfarna. Att vi inte skulle tagit familjens behov på allvar vänder jag mig emot, säger Kerstin Larsson.

I videon ser du när verksamhetschefen får en direkt fråga av Oskars mamma.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.