Jonas Redin möttes av en tom tågvagn – fast det stod på hemsidan att det var fullbokat. Foto: Jonas Redin

Här var det ”fullbokat” på tåget

Uppdaterad
Publicerad

Att det enligt SJ:s hemsida är fullbokat på tåget behöver inte alltid betyda just detta. Det fick Jonas Redin från Umeå erfara när han skulle besöka sina föräldrar i Abisko.

Tåget skulle gå från Kiruna station klockan 09.44 på förmiddagen. Jonas Redin som till vardags jobbar på SVT i Umeå hade flugit upp till Kiruna och för att resa vidare med tåget norrut.

Men enligt SJ;s hemsida var tåget fullbokat till sista plats – och planen att tillbringa helgen hos föräldrarna i Abisko såg ut att gå i kras.

– Jag blev lite stressad. Men jag pratade med några som jag känner i Kiruna som sa att det bara att gå dit och kliva på och betala på tåget, säger han.

Ingen resenär i vagnen

Sagt och gjort. Och när han klev på tåget möttes han av en helt tom vagn utan en enda resenär.

Jonas Redin fick av tillmötesgående tågpersonal lösa biljett ombord – trots att det egentligen är en kontrollavgift på 1.200 kronor om man kliver på utan biljett.

För hans del slutade problemen där.

– Men jag funderade lite på hur turister och gäster som inte har kontakter i Kiruna gör, som inte kan kontrollera att det här med fullbokat inte alls stämmer. Man är nyfiken på varför det har blivit så här, säger han.

”Bugg i systemet”

Den frågan har SJ ett svar på. I ett mail till SVT skriver SJ:s pressavdelning:

”När det gäller tåget som såg fullbokat ut beror det dessvärre på en bugg i systemet. Vi är medvetna om problemet och beklagar naturligtvis de problem det ställer till för våra kunder”.

Felet med det akutella tåget ska nu vara åtgärdat, men i vilken omfattning buggen ställer till det har vi inte lyckats utröna.

Vid turist-intresseorganisationen Kiruna-Lappland har man till exempel inte fått in några signaler från besökare om problemet med fullsatta tåg som i själva verket har gott om lediga platser.

Och andra sidan turisterna knappast trott att det har funnits någon anledning att misstro SJ:s bokningssystem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.