Ingen vill betala för nya E10

Uppdaterad
Publicerad

Det har blossat upp en strid mellan LKAB och Trafikverket om vem som ska betala nya E10 i Kiruna, som ska byggas på grund av gruvbrytningen.

Trafikverket menar att LKAB ska stå för hela kostnaden på 550 miljonerkronor för en ny väg och LKAB menar att man ska ersätta den funktion som påverkas, alltså skadan som gruvbrytningen orsakar. och den ersättningen är enligt LKAB 200 miljoner kronor.

– Vi betalar den del som är vår del av skadan och sen hur Trafikverket väljer att dra vägen är inte LKAB:s sak, säger Bo Kronvig kommunikationsdirektör LKAB.

Nya E10

Skilda uppfattningar

Han säger även att LKAB har redovisat beräkningsgrunden hur man har kommit fram till 200 miljoner kronor, men det förnekar Trafikverket.

– Jag har ett kostnadsförslag men vi har inte fått något underlag på hur LKAB har kommit fram till 200 miljoner, säger Arnold Vonkavaara regionchef Trafikverket.

Enligt Trafikverket har LKAB beskrivit att man kan dra E10  mellan gruvstadspark 1 och 2 efter Malmvägen och Hjalmar Lundbohmsvägen och övertid flyttas uppåt mot staden och att det kan vara den billigare varianten av nya E10,an, men det är en tillfällig lösning och inte hållbar enligt regler hur en Europaväg ska vara.

Tolkningen är konflikten

Enligt minerallagen är det den som orsakar skadan som ska ersätta E10 och det är tolkningen av minerallagen som är konflikten, vilken funktion den befintliga vägen har och vilken sträckning runt Kiruna som är möjlig

– Det är Trafikverkets uppgift att så kostnadseffektivt som möjligt finna ett alternativ till den nuvarande E10, säger Bo Kronvig.

”Det krävs en ny väg”

Enligt Trafikverket har regeringen godkänt sträckningen för E10 norr om Kiruna och det innebär att det förslag som Trafikverket lagt fram har vunnit lagakraft.

Enligt Arnold Vonkavaara har det funnits flera andra förslag men på grund av kostnader och besvärlig terräng har man kommit fram att det bästa är att dra vägen norr om Kiruna med anslutningar till nya Kiruna centrum.

– Jag ser inte i dag någon annan lösning, det krävs en ny väg, säger Arnold Vonkavaara regionchef Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nya E10

Mer i ämnet