Studentfirande.

Inställningen påverkar betygen

Uppdaterad
Publicerad

Den som strävar efter att läsa vidare efter gymnasiet ser också till att prestera för att nå dit, det visar ny forskning från Luleå tekniska universitet.

I dagarna sjungs det om studentens lyckliga dag. Gymnasiestudierna är över och det är dags att skiljas åt.

Vissa av eleverna kommer att fortsätta mot högre studier och för andra slutar studierna här. Och just elevers inställning till och avsikter med sina gymnasiestudier påverkar hur de presterar i skolan.

– Det vi ser är att attityderna är helt avgörande för om man har för avsikt att studera vidare på universitet och högskola. Och då handlar det om attityder som att man tänker sig att en högre utbildning är viktig för att få ett roligt, stimulerande och varierat arbete med högre lön. Vi att avsikten att studera vidare är också helt avgörande för de betyg som man uppnår i skolan, säger Malin Malmström, professor i entreprenörsskap och innovation vid Luleå tekniska universitet.

Vad är det som kan påverka vilken inställning eleverna har?

– Jag tror att det är viktigt att veta att det handlar om en lång kedja när man ska stimulera elevers intresse för högre utbildning. Förskolan är den första skolformen som barnen kommer till och det är jätteviktigt att börja redan där att stimulera elevers intresse och nyfikenhet, säger Anna Öqvist, universitetslektor i pedagogik.

Det behövs en attitydförändring

I forskningsstudien har Malin Malmström och Anna Öqvist tittat på kopplingen mellan gymnasieelevers attityder, avsikter och prestationer i skolan. Det har man gjort bland 294 elever i Malmfälten som går sista året på gymnasiet, både på studieförberedande program och på yrkesprogram.

Och just i Malmfälten är det betydligt färre som väljer att läsa vidare efter gymnasiet jämfört med riksgenomsnittet.

– Många yrken som kanske tidigare har krävt en grundutbildning kräver i dag att du har en högskoleutbildning. Vi får mer tekniskt avancerade yrken, även till exempel i gruvan. Så i framtiden kommer det att krävas mer och här behövs en attitydförändring för att vi ska kunna ha den kompetensförsörjning som behövs, säger Malin Malmström.

Hur ska man få till den attitydförändringen?

– Ett sätt är ju att arbeta med just hur det ser ut i skolans miljö och vad kan läraren göra. Ledarskapet ute i klassrummet är väldigt viktigt för vad man kommunicerar kring utbildning och kompetens.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.