Anna Barthold och Karl Fabricius är frontfigurer i den nya kampanjen ”Bra-mat-säkra sin förening”. Foto: Janerik Henriksson och Mikael Fritzon, TT.

Kampanj ska inspirera idrottare att äta bra

Uppdaterad
Publicerad

Läsk och godis tas bort. Det som säljs i kafeterian vid idrottsarrangemang ska vara nyttigt

Det handlar om ett nytt koncept som Norrbottens Idrottsförbund, SISU Idrottsutbildarna Norrbotten och Region Norrbotten startat.

Kampanjen riktar sig till idrottsföreningar och heter ”Bra-mat-säkra sin förening”. Som ett led i att marknadsföra kampanjen har en film producerats där basketspelaren Anna Barthold och Karl Fabricius, Luleå hockey, berättar om sina matvanor.

Första arrangemanget

Målet är hälsosammare och mer medveten matkultur bland idrottarna.

När Luleå city basket anordnade Easy baket cup på lördagen var det premiär för kampanjen. Nio flicklag medverkade i tävlingen.

Arrangemang med Bra-mat-säkring innebär att utbudet i kafeterian förändras och blir nyttigare. Läsk och godis blir det mindre av, om det alls förekommer.

Sisu Norrbotten har gett en rad tips för att bra- mat-säkringen ska uppnås. Det handlar bland annat om att det ska finnas gratis vattenstationer, olika typer av sallader, smörgåsar, frukt och hamburgare samt varmkorv med grovt bröd.

Sänkt pris

– Små åtgärder kan göra stor skillnad. Vi vill på ett enkelt sätt, utan pekpinnar, inspirera föreningarna att erbjuda ett nyttigt sortiment som tilltalar. Genom att sänka priset på hälsosamma alternativ och exponera dem tydligt underlättar vi för både barn och föräldrar att göra val som är bra för ork och hälsa, säger Katarina Halvardsson, distriktsidrottschef på Norrbottens Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.