Olga förstod inte telefonförsäljaren – fick chockräkning

Uppdaterad
Publicerad

För ett år sedan tackade Olga Igaroste ja till ett erbjudande om TV från Bredbandsbolaget. Samtalet från telefonförsäljaren slutade med skyhöga räkningar. När ljudfilen med avtalet begärdes ut erbjöds Olga 750 kronor för att bolaget skulle slippa.

Tvåbarnsmamman Olga Iragoroste i Piteå är flykting från Kongo och kom till Sverige för tre år sedan. För ett år sedan blev hon uppringd av en säljare från Bredbandsbolaget för att hon skulle teckna ett TV-kanalpaket. Hon trodde att hon tecknat det billigaste avtalet och därför blev det en stor chock när fakturorna började komma. De hyrfilmer som familjen trott ingick i avtalet kostade sammanlagt 5 000 kronor.

Eftersom hon studerade och hade liten inkomst så var rädslan för vilka konsekvenser fakturorna skulle få för framtiden stor.

Fick hjälp av vänner

– Han pratade så fort och använde så svåra ord. Jag sa bara ja och nej men även nu när jag lyssnar på inspelningen av samtalet har jag svårt att förstå, säger Olga Iragoroste.

Jörgen Hellstens familj är vänner till henne och han har i sina kontakter försökt förmå bolaget att efterskänka kostnaden eftersom det enligt honom är uppenbart att hon inte förstått vad som sas under samtalet och att hon riskerade stora problem på grund av fakturorna.

Bolaget gick med på att avbryta abonnemanget med hyrfilmerna, men har ansett att de filmer som familjen redan sett ska de betala.  För att hon inte skulle riskera framtida problem betalade Jörgen Hellsten fakturorna.

Svårt få loss ljudfil

– Ärendet har tagit alldeles för lång tid. Jag har fått påminna om återkoppling flera gånger. Det tog åtta månader att få bolaget att skicka ljudfilen med det inspelade samtalet som bolaget anser bekräftar avtalets giltighet. Dessutom erbjöd de henne 750 kronor för att inte skicka ljudfilen, vilket förstås inte var okej,  säger Jörgen Hellsten.

Han tycker inte att bolaget har tagit tillräcklig hänsyn till att Olga inte kunde svenska så bra.

– Att på det viset rada upp svåra begrepp är svårt att hålla reda på till och med för en som är helt svensktalande, säger Jörgen Hellsten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.