Konsumentvägledare: ”Det ställs särskilda krav här”

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentvägledaren i Luleå Maria Lundh har lyssnat på ljudfilen och tycker att säljaren brister i informationen om ångerrätten.

– Först hör man att han tar hänsyn till språkförbistringarna, men sedan när det kommer till att informera om ångerrätten använder han svåra ord och förklarar inte tydligt hur hon ska göra för att ångra sitt köp, säger Maria Lundh, konsumentvägledare i Luleå.

Särskilda krav

Hon menar att telefonförsäljare måste vara extra uppmärksamma i vissa fall.

– Det ställs särskilda krav på hur en säljare ska kommunicera. Både beroende på vilket media, alltså telefon som används och om mottagaren är en utsatt grupp, exempelvis äldre eller inte förstår språket fullt ut, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.