Annika Eriksson, ordförande för Miljöpartiet i Luleå, vill stoppa försäljningen av fossildrivna bilar 2025. Foto: Anders Hjertström/SVT

Kravet från Miljöpartiet i Luleå: Inga nya fossildrivna bilar om fyra år

Uppdaterad
Publicerad

Miljöpartiet vill stoppa försäljningen av nya fossildrivna bilar 2025. Fem år senare vill man sätta stopp för försäljningen av bensin och diesel.

– Vi har en klimatkris och då måste vi sluta köpa bilar som spyr ut koldioxid, säger Annika Eriksson, ordförande för Miljöpartiet i Luleå.

Annika Eriksson säger att det framför allt är tunga transporter som står för de stora utsläppen i Sverige. Och det är därför Miljöpartiet vill stoppa köp av nya bilar som går på bensin och diesel.

– Men man kommer fortfarande kunna köra på dom bilar man har, säger hon.

Tror att elen ska räcka till alla

Frågan är då om elen räcker till alla elbilar och till stål- och gruvindustriin som ställer om till fossilfri produktion som kräver stora mängder el.

– Det tror vi att den kommer att göra. Vi bygger om till förnyelsebar el i väldigt stor skala, inte minst med havsbaserad vindkraft. Och sedan är vi sammanknutna med andra länder så när det blåser lite här eller i Skåne kan man importera el från exempelvis Danmark som har mycket vindkraft, säger Annika Eriksson.

Vill förbjuda bensin och diesel

Även Vänsterpartiet vill se ett stopp för nya fossildrivna personbilar år 2025. Miljöpartiet vill dock ta ytterligare ett steg mot fossilfritt på våra vägar genom att förbjuda försäljningen av bensin och diesel redan 2030.

Miljöpartiet räknar också med att kunna styra över gods från väg till järnväg när stora satsningar gör på järnvägstrafiken, bland annat påskyndandet av Norrbotniabanans sträcka Skellefteå-Luleå.

”Inte tekniken som är problemet”

Annika Eriksson poängterar att en omställning till fossilfritt sker över hela världen och tar bilindustrin som ett exempel. Flera av världens största biltillverkare är på väg att ställa om till att bygga enbart elbilar.

– Det är inte tekniken som är problemet. Det är omställningen. Jag förstår att människor som till exempel bor på landsbygden och är beroende av bil inte har råd att köpa en elbil som kostar 600-700 000 kronor, säger hon och fortsätter:

– Men det finns billigare elbilar och det kommer att finnas bränslen att köra med tills det är dags att köpa nytt som ju kan vara en begagnad elbil.

Läs mer: Så tycker riksdagspartierna om att fasa ut fossila drivmedel

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.