Nu ska LLT åtgärda kalla bussar Foto: LLT

LLT på offensiven

Uppdaterad
Publicerad

Luleå lokaltrafik (LLT) tänker försöka lösa problemet med kalla bussar en gång för alla. Bussbolaget satsar nu upp till 400 000 kronor på att montera in temperaturmätare i alla fordon.

Arbetsmiljöverket kräver ett vite på 25 000 kronor för varje gång en för kall LLT-buss tas ut i trafik.

Och med för kall menas under plus fem plusgrader på förarplatsen och under tio plusgrader i tilluften från defrosteranläggningen.

Monterar på nätterna

Men nu går LLT på offensiven. Upp till 400 000 kronor ska satsas på att montera in temperatursensorer i 41 bussar och när det är klart kan trafikledningen ta bussen ur trafik utan förarens inblandning.

– Det kostar pengar såklart, men detta kan slutgiltigt lösa problemet med kalla bussar. Vi kommer också att kunna mäta batterispänningen för att se hur bussen mår, säger Torbjörn Niemi, teknisk chef vid LLT.

Enligt honom så ska arbetet påbörjas på måndag och det beräknas ta en vecka.

– Vi tar hit ett företag som ska montera temperatursensorer i 41 bussar som inte har det och de ska göra det på nätterna eftersom fordonen är i trafik på dagarna, säger han.

”Helt suveränt”

Torbjörn Niemi menar att det är en helt nödvändig åtgärd som kommer att stärka bolaget på sikt eftersom det datoriserade systemet även ger andra möjligheter.

– Det här är suveränt, det här är jättebra. Nästa år kan vi också koppla på andra system så att vi kan se skicket på bussen och då kan vi hjälpa föraren som är ute på fältet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.