Det är nu klart vilka busslinjer som Trafikverket stödjer i Norrbotten. En del busslinjer får inget extra tillskott.

Busslinjerna som får – eller blir utan pengar

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket satsar närmare tio miljoner kronor på busstrafiken i Norrbotten under de näramste två åren – men vid Länstrafiken i Norrbotten är man inte nöjd.

– Det satsas på några linjer medan vi inte får några pengar alls till andra, säger Kenneth Johansson, vd vid Länstrafiken i Norrbotten.

Trafikverket satsar på  följande fem linjer i Norrbotten:

  • Linje 91 Kiruna-Riksgränsen-Narvik
  • Linje 55 Pajala-Överkalix-Luleå
  • Linje 44 Gällivare-Jokkmokk-Boden-Luleå
  • Linje 21 Arvidsjaur-Älvsbyn-Boden-Luleå
  • Linje 26 Arjeplog-Arvidsjaur-Skellefteå

Det Trafikverket har utrett inför den nya tvååriga avtalsperioden är vilken busslinjetrafik som ger ökad tillgänglighet för resenärer som ska resa längre sträckor, bland annat mellan länen..

– Med den avtalade busstrafiken bidrar Trafikverket till en förbättrad tillgänglighet till ett stort antal orter i inlandet i de fyra nordligaste länen, säger Anna Fällbom, chef Transportsystem och utredningar, Trafikverket.

De får inga pengar

Däremot finns det tre busslinjer i Norrbotten som inte kommer att få fortsatt ekonomisk ersättning från Trafikverket då man inte anser att det ökar resenärernas möjlighet till att åka kollektivt. Det är:

  • Linje 10 Kiruna–Gällivare–Överkalix–Luleå
  • Linje 53 Kiruna–Pajala–Övertorneå–Haparanda
  • Linje 17 Arjeplog–Arvidsjaur–Långträsk–Piteå

Ingen nedläggning

–  Trafikverket har som argument att en del linjer konkurrerar med tågrafiken och därför inte behövs. Men tåget kör sin raksträcka medan våra bussar kör in i olika byar. Ett exempel är linje tio där vi bland annat tar upp passagerare i byarna i  Överkalix och Töre. Eftersom vi anser att tåg och buss inte har samma upptagningsområde kommer vi att försöka fortsätta påverka Trafikverket i frågan, säger Kenneth Johansson.

Kan det bli nedläggningar av någon linje?

– Nej, det blir det inte, säger Kenneth Johansson.

Trafikverket satsar totalt 35 miljoner kronor på länen i Norrland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.