Vårdbolaget skriver på sin hemsida att verksamheten ska ha fokus på kundens förutsättningar, behov och önskemål och att dagens och framtidens tjänster ska realiseras och utvecklas med ett professionellt ledarskap och ett innovativt arbetssätt.
”Milda synpunkter från IVO”
IVO:s tillsyn ger en annan bild av verkligheten på Björknäsgården i Boden – med dåligt bemötande, dålig måltidsordning, och enligt intervjuer visste varken enhetschefer eller omsorgspersonal vad lex Sarah innebär.
– För oss är det här historia nu. Vi har åtgärdat eller håller på att åtgärda de punkter som IVO påpekat. Det är inte anmärkningsvärt på något sätt, utan saker vi jobbar med i vår vardag. Vi ser det här som milda synpunkter, annars skulle IVO kalla det för allvarlig kritik eller riktigt allvarlig kritik, säger kommunikationschefen Torbjörn Carlbom.
”Alla ska veta vad lex Sarah är”
Att chefer och personal inte vet vad lex Sarah är – kan man inte kalla det anmärkningsvärt?
– Det är en naturligtvis åtgärd som vi måste vidta. Alla ska veta vad lex Sarah är. Nu när vi fått veta om den bristen så är det självklart att vi utbildar våra medarbetare om det.
Vad säger du om kritiken om ett dåligt bemötande, att en personal ska ha sagt så här till en brukare: ”Ingen har tvingat dig att bo här, du kan flytta härifrån”?
– Det är självklart att våra medarbetare inte ska agera på det viset, om det nu har uttalats är det inte acceptabelt. Men det är ingenting som vi bedömer förekommer generellt på boendet, utan det är sannolikt ett enskilt fall vid något tillfälle, säger Torbjörn Carlbom.
”Verksamheten ska granskas”
Bodens kommuns biståndschef Emma Strandberg blev negativt överraskad över IVO:s kritik.
– Det var en jättetråkig information och det är viktigt att de nu kommer till rätta med bristerna. Vi kommer att tvingas granska verksamheten så att vi kan säkerställa att de boende får en god vård, säger hon.