I Skellefteå pågår sedan en tid tillbaka Europas just nu största industrisatsning, bygget av Northvolt Ett. En batterifabrik som när den om fyra år är helt utbyggd kommer att täcka ett område lika stort som 40 fotbollsplaner och direkt engagera cirka 2500 personer.
Northvolt har redan skapat ringar på vattnet och i Skellefteå planeras nu också för en fabrik som ska tillverka konstgjord grafit för litiumbatterier.
Satsningen innebär också påfrestningar
Inte sedan industrialiseringen har vi sett ett sådant teknikskifte som vi just nu bevittnar i norra Sverige. Och den gemensamma nämnaren är visionen om en fossilfri framtid.
Och förutom de positiva effekter detta så klart får vad det gäller investeringar, kommer det också att innebära stora påfrestningar på samhället.
Besök i Reno
Förra året hade jag förmånen att få besöka Reno. En stad i Washoe County i västra Nevada, USA. En stad som kanske mest är känt för sina kasinon, även om man befinner sig i skuggan av storebror Las Vegas, dryga 70 mil sydost om staden.
Då var jag chefredaktör för tidningen Norran i Skellefteå och följde med en delegation med företrädare från den kommunala utbildningssektorn i Skellefteå, Piteå och Umeå. De skulle ta del av Renos lärdomar av en stor industrietablering.
För Reno, med knappt 250 000 invånare, förändrades nämligen allt 2014 då företaget Tesla beslutade att bygga världens största batterifabrik ute i öknen, strax öster om Reno.
I dag arbetar cirka 7000 personer i fabriken, men om fyra till fem år beräknas antalet anställda vara 20 000 personer.
Och fabriken fortsätter att växa. Den anläggning jag besökte i fjol är bara en tredjedel av vad som är planerat. När Gigafactory är helt utbyggd kommer det att vara världens största byggnad.
Här kan vi snacka om stora samhälleliga utmaningar.
Tusentals människor med bostadsbehov
Under min resa träffade jag personer som jobbar med regionutveckling, transporter, företrädare för bostadsbolag och utbildningsinstitutioner. Alla var de samstämmiga. Etableringen av Gigafactory förändrade allt.
Plötsligt skulle tusentals arbetare ha någonstans att bo. Hotell och vandrarhem fullbokades för lång tid framöver och både Tesla och Panasonic, som också huserar i fabriken, skapade ”snabbspår” tillsammans med lokala utbildningsanordnare för att tillgodose det enorma kompetensbehovet.
Men alla i Reno var inte odelat positiva. Huspriserna sköt i höjden, kriminaliteten ökade och trafiken blev snabbt en irritationsfaktor på de vägar som ursprungligen byggdes för betydligt färre fordon. Även i vår region kan den här typen av problem uppstå när kommuner plötsligt drabbas av växtvärk.
Förändringsresan
Skellefteås förändringsresa har redan pågått ett tag och jag vet att de har tagit stort intryck av lärdomarna från Reno.
Så om kommunerna i norra Norrbotten inte vill resa till USA för att lära sig hur man där hanterade en stor industrietablering, kan man börja med att åka den betydligt kortare sträckan söderut till Skellefteå.
Jag är nämligen övertygad om att vi här uppe i norr kan lära en hel del av varandra.