Norwegian betalar fler passagerare

Uppdaterad
Publicerad

Norwegian har nu valt att betala fem av tolv resenärer som har stämt flygbolaget för förseningar på långdistanslinjerna.

Men det betyder inte att andra passagerare som befann sig på samma flyg får ersättning.

Norwegian har dömts att betala passagerare i två nya fall, efter att flygbolaget gått med på detta, skriver Expressen. Totalt har Norwegian nu gått med på att betala i fem av tolv fall.

Norwegian har stämts av företaget Travelright i Attunda tingsrätt i tolv fall, som enligt advokaten Stephan Eriksson som företräder passagerarna är tänkta att vara pilotfall. Travelright företräder ytterligare 186 passagerare som har rest med samma flyg som de fem som nu har fått ersättning. Stephan Eriksson funderar nu på att lämna in en stämning till tingsrätten som inkluderar samtliga krav.

I de fall där Norwegian betalar går flygbolaget inte med på att det inte rörde sig om extraordinära omständigheter, och vill inte heller att domarna ska vara prejudicerande.

”Vi har informerat rätten om att det här inte innebär att vi anser att det här tekniska felet är innanför vår kontroll och att det inte innebär att alla fall ska behandlas lika. Bara för att man har varit på samma flyg så innebär inte det att alla ärenden är identiska”, skrev Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, i en kommentar till TT i tisdags angående de tre tidigare fallen.

Fakta: Detta gäller vid försening

Den som råkar ut för en flygförsening på mer än tre timmar har enligt EU-lagen 261/2004 rätt till ersättning enligt följande:

 * 250 euro för alla flygningar inom EU på högst 1 500 kilometer.

 * 400 euro på alla flygningar inom EU som är längre än 1 500 och på övriga flygningar som är mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.

 * 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

 * Resenärer som bokas om till en annan flygning har fortfarande rätt till hela eller halva ersättningen, beroende på ankomsttiden för den nya flighten jämfört med den ursprungliga.

 * Om flygningen ställs in på grund av extraordinära omständigheter eller om flygbolaget meddelar den nya avresetiden tillräckligt långt i förväg har man inte rätt till ersättning.

Källa: Konsumentverket (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.