Den genomsnittliga bilföraren får en högre årskostnad på allt mellan ett par hundra kronor och en tusenlapp. Foto: TT

Ny klimatlag: Höjd skatt på drivmedel

Publicerad

För första gången har Sverige från årsskiftet en klimatlag. Den innebär att varje regering är skyldig att föra en klimatpolitik som utgår ifrån vad riksdagen bestämt.

Ett klimatpolitiskt råd inrättas också. Experterna där ska kontrollera om regeringen gör sitt jobb.

Alla partier utom SD står bakom lagen.

Höjda skatter

Från årsskiftet har också skatten på bensin och diesel höjts. Skälet är att de fossila bränslena ska vara utfasade till 70 procent redan år 2030. 

– Det som är dåligt för klimatet ska vara dyrt och det som är bra ska vara billigare, säger Annika Ericsson, ordförande miljöpartiet Norrbotten.

Redan 2015 tog regeringen ett beslut att bensin och diesel skulle höjas enligt ett särskilt index.

– Och att de här skattehöjningarna kommer just nu är inget eget beslut utan ett led i det som beslutades 2015, säger Annika Eriksson (Mp). Och i grunden handlar det om att vi ska fasa ut de fossila bränslena.

Det höjs många röster som säger att detta drabbar landsbygden hårt – där det inte finns kollektivtrafik. Vad har du att säga till de bilägarna?

– Jag förstår att folk känner sig upprörda när de sitter där med sin törstiga bil, och även de som transporterar varor, men detta är vi väldigt överens om politiskt att det måste ske. Att vi måste byta bränslen, eller byta fordon.

– Regeringen har infört ett system då man ska byta ut de fossila bränslena, alltså blanda i succesivt med förnyelsebart i diesel och bensin framöver. Så skattehöjningen är ett led.

Bonus på elbilar till sommaren

Vid årsskiftet infördes en subvention på elcyklar. Något liknande är på gång för elbilar. Till sommaren införs det så kallade ”bonus malus-systemet”.

– Det innebär att man ger en kraftig bonus till de som köper bilar som är bra för miljön. Till exempel elbilar. Och sedan blir det en extra skatt på de bilar som är dåliga för miljön, säger Annika Eriksson (Mp).

Bränslebytet

Den andra åtgärden regeringen föreslår är bränslebyte med syfte att göra det lättare för alla att tanka klimatsmart. Bränslebytet innehåller en så kallad reduktionsplikt som innebär att alla som säljer drivmedel successivt ska blanda in mer biobränsle i den bensin och diesel som säljs. Plikten blir världens hittills mest ambitiösa och målsättningen är att ska utsläppen minska med 40 % till 2030, vilket innebär att ungefär hälften av all bensin och diesel som säljs då ska vara förnybar. Genom andra skatteförändringar säkerställs att priset på bränslet till konsument inte påverkas nämnvärt av reformen när bränslebytet införs.

Källa: Regeringen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.