Ett klimatpolitiskt råd inrättas också. Experterna där ska kontrollera om regeringen gör sitt jobb.
Alla partier utom SD står bakom lagen.
Höjda skatter
Från årsskiftet har också skatten på bensin och diesel höjts. Skälet är att de fossila bränslena ska vara utfasade till 70 procent redan år 2030.
– Det som är dåligt för klimatet ska vara dyrt och det som är bra ska vara billigare, säger Annika Ericsson, ordförande miljöpartiet Norrbotten.
Redan 2015 tog regeringen ett beslut att bensin och diesel skulle höjas enligt ett särskilt index.
– Och att de här skattehöjningarna kommer just nu är inget eget beslut utan ett led i det som beslutades 2015, säger Annika Eriksson (Mp). Och i grunden handlar det om att vi ska fasa ut de fossila bränslena.
Det höjs många röster som säger att detta drabbar landsbygden hårt – där det inte finns kollektivtrafik. Vad har du att säga till de bilägarna?
– Jag förstår att folk känner sig upprörda när de sitter där med sin törstiga bil, och även de som transporterar varor, men detta är vi väldigt överens om politiskt att det måste ske. Att vi måste byta bränslen, eller byta fordon.
– Regeringen har infört ett system då man ska byta ut de fossila bränslena, alltså blanda i succesivt med förnyelsebart i diesel och bensin framöver. Så skattehöjningen är ett led.
Bonus på elbilar till sommaren
Vid årsskiftet infördes en subvention på elcyklar. Något liknande är på gång för elbilar. Till sommaren införs det så kallade ”bonus malus-systemet”.
– Det innebär att man ger en kraftig bonus till de som köper bilar som är bra för miljön. Till exempel elbilar. Och sedan blir det en extra skatt på de bilar som är dåliga för miljön, säger Annika Eriksson (Mp).