AdBlue har en fryspunkt på -11 grader Celsius. Foto: Lars-Ola Marakatt

Nya dieselbilar med AdBlue får problem vid sträng kyla

Uppdaterad
Publicerad

Senaste miljöbilskraven i Europa har medfört att nya dieselbilar måste ha ny reningsteknik för att klara miljökraven. Men AdBlue fryser vid -11 grader och många bilister i Kiruna vittnar om verkstadsbesök vid sträng kyla.

När kylan har slagit till i Kiruna med temperaturer mellan -25 och –40 grader har bilbärgarna fått mer att göra. Bärgarnas nya objekt är nya dieselbilar utrustade med systemet AdBlue. Det har funnits i personbilsmarknaden i tre år här i Sverige. Men systemet krånglar i den stränga kylan. 

–Det är nog i princip bilar i alla märken som frusit, säger en lokal bilbärgare till Sameradion & SVT Sápmi

Trots att tekniken använts många år i lastbilsbranschen och även nya traktorer är utrustade med tekniken har både Volvo och Volkswagen problem med systemet. Även andra bilmärken är drabbade. En av bilägarna som haft sin bil stående i verkstaden ofta är Per-Mikael Svonni. Han berättar att han fick reda på problemen av bilförsäljaren i Kiruna redan innan han köpte bilen.  

–Han sa att bilen kommer att krångla.  

–Det går bra vid vanlig vinter då temperaturen håller sig kring -20 grader. Men när det blir kallare krånglar det. Förra vintern var min bil i verkstaden tre gånger, säger Per-Mikael Svonni.  

Vi har även varit i kontakt med flera taxichaufförer och med tiotalet bilägare i Kiruna som vittnar om problemen. Även hyrbilsfirmor i Kiruna undviker den nya tekniken.

–Den är inte färdigutvecklad. Vi köper hellre in bensinbilar idag, då känns det tryggt, säger Thomas Farelind som är chef för en av hyrbilsfirmorna i Kiruna.

”Aldrig mer AdBlue”

– Den blå lampan har börjat lysa. Jag har fyllt på med mera vätska men det har inte hjälpt. Motorfelslampan har också tänts, säger Lars-Arne Söderfalk i Karesuando som hade bilen i verkstan två gånger förra vintern.  

–Aldrig mer AdBlue, säger Maidi Persson Steinfjell.  

Hon bytte bort sin nya bil och kör idag en dieselbil utan systemet. Och hon vittnar om att systemet även krånglat ute i samband med körning. 

–Vi blev en gång stående i Arvidsjaur. Vi hade varit inne och ätit och då startade inte längre bilen. Jag menar det blir ju inte mer miljövänligt att kalla till bärgare och fixa hyrbil.  

Lokala bilhandlarna i Kiruna bekräftar problemet men vill inte säga exakt hur allvarliga problemen är. Nya bilar har nybilsgaranti och felen åtgärdas.

– Det är ett externt system som inte Volvo äger. Vi har uppdaterat mjukvaran sedan förra vintern och det har blivit bättre, säger Hans Ranta verkstadschef i Kiruna.

Han bekräftar att AdBlue är det största enskilda problemet med nya dieselbilar som de sålt. 

”Måste analysera rapporterna”

Volvo har infört AdBlue i samtliga dieselmodeller 2018 och presschef Annika Bjerstaf svarar skriftligen att de fått in “ett litet antal rapporter om problem med AdBlue. Innan vi vet vilka problemen kan vara så måste vi analysera rapporterna för att finna en adekvat lösning för att kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt.”

I princip alla bilföretag använder sig av den nya tekniken i sina dieselbilar som säljs idag. AdBlue är registrerat av tyska bilindustriorganisationen VDA. Men ansvaret för att bilarna ska hålla i kyla är bilföretagens menar Carl-Erik Stjernvall som är teknisk rådgivare på Motormännens Riksförbund.

En av de firmor som haft stora problem i kylan är Volkswagen. Deras informationschef Marcus Thomasfolk meddelar nu att de löst problemet. 

– Nu kan vi då byta ut de drabbade AdBlueledningarna till nya som är isolerade i flera lager. Det kommer råda bot på det här. När man gör det drabbas man inte av de här problem. Det känns väldigt bra att göra det till dem som drabbats.

 Kan ni garantera säkerheten för dem som kör norrut i -25 eller -30 framöver?

–Ja, vi har ju en lösning på det. Om det är så att man skulle drabbas av problem så kan vi ju åtgärda det.

Detta är AdBlue

AdBlue är genomskinlig vätska som till två tredjedelar består av vatten. Resten är en ammoniaklösning. Det installeras nu i alla nya dieselbilar enligt de senaste miljökraven i Europa. Det för att få ner dieselbilarnas partikelutsläpp. Bilen utrustas med en extra tank och systemet fungerar så att vätskan tillsätts efter att avgaserna bildats i motorn. Den genomskinliga vätskan ombildar kväveoxider till ofarligt kväve och vatten i katalysatorn. 

För att förhindra frysning monterar bilföretagen värmeslingor som håller vätskan flytande. Meningen är att elslingan ska värma upp vätskan igen efter 20 minuter om vätskan fryst, skriver Motormännens Riksförbund. Men systemet har inte klarat av att stå ute i temperaturer under tjugo minusgrader. Ju längre desto större risk för att systemet fryser sönder. Antingen eller är det tanken eller slangarna som frusit förklarar bärgaren som vi pratat med.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.