Postnord har fått mycket kritik de senaste åren för borttappade paket och vårdslös eller försenad hantering av försändelser. Och nu under våren hanteringen av Kinapaket där Postnord fått i uppgift att ta ut moms för paketen innan de levereras.
Många har valt att inte hämta ut Kinapaketen och hundratusentals försändelser skickas tillbaka till försäljaren.
Många av de som betalat avgiften har anmält att de ändå efteråt fått vänta i flera veckor på leverans.
”Vi fick önskemål”
Postnords bestämde sig för att åka på turné för att lyssna på kunderna. Turnén skulle från början gå bara upp till Umeå som nordligaste ort. Det gav ytterligare vatten på kvarnen för kritikerna som undrade varför företaget inte skulle åka längre norrut på sin turné och reaktionerna fick Postnord att ändra sig.
– Det har inte varit så mycket klagomål här uppe, men vi fick önskemål om att vi skulle komma hit, säger Annemarie Gardshol, vd Postnord Sverige. Efter lite väl många förfrågningar så tänkte vi att ja, men då åker vi hit.
En och annan synpunkt
I dag stod Postnords blåa buss så på parkeringen utanför Coop på Storheden i Luleå. Laddad med godisaskar och personal och redo att lyssna på kundernas åsikter, men det var ingen strid ström av kunder som kom med klagomål.
Bara en och annan som hade synpunkter bland annat på momshanteringen av Kinapaketen.
De flesta Luleåborna verkade upptagna med annat.
– Det har varit okej, vi har inte haft så många besök här i trailern, men vi har även folk ute på stan som pratar med folk. Vi har fått många positiva kommentarer så det bekräftar kanske lite den bilden att det fungerar relativt bra här uppe, säger Annemarie Gardshol.