Foto: SVT

Region Norrbotten startar vårdchatt – får hjälp via nätet

Uppdaterad
Publicerad

Nu öppnar Region Norrbotten en egen vårdchatt. En av målsättningarna är att hälften av alla återbesök ska ske via nätet. För att klara det ska länsborna utbildas i digital hantering.

De privata vårdapparna blir allt populärare i Norrbotten och under 2019 kostade de skattebetalarna drygt fem miljoner kronor – mer än en tredubbling på två år.

För att motverka detta lanserar nu Region Norrbotten den egna vårdchatten ”Digitalen” på torsdag morgon. Chatten är direkt kopplad till hälsocentralerna och patienternas journaler.

”Ett sömlöst flöde”

30 sjuksköterskor jobbar heltid med chatten och 1177 och sjutton läkare deltid för att vårdchatta och ge råd vid olika sjukdomar.

– Det är ett tryggt och säkert sätt att komma i kontakt med vården och om vi kan möta och hjälpa människor i den här digitala miljön så frigör vi resurser till de som behöver oss mer för det på exempelvis hälsocentralerna. Den här appen och vårdchatten är dessutom gratis. Vi kan också erbjuda fysiska besök hos läkare, vi kallar det ett sömlöst flöde, säger verksanhetschefen Pia Näsvall.

Norrbottningarna ska utbildas

Målsättningen är också att 50 procent av alla återbesök på sikt ska ske via nätet och för att klara det måste norrbottningarna utbildas.

– Vi har skissat på ett projekt med utbildningar runt om i länet till människor som är intresserade att lära sig mer om den digitala hanteringen.  Allt ifrån en mobiltelefon till en dator. Man ska även kunna lära sig allt som har med vår digitala lösning att göra, säger regionrådet Kenneth Backgård (SJVP)

Och han har höga förväntningar på regionens nya chatt.

– Jag vill öka tillgängligheten och minska resandet. Det är väl inte obekant att många Norrbottningar har ganska långt till sina hälsocentraler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.