Delar av Storgatan i Luleå stängdes av i somras och målades i olika färger. Foto: SVT

Så lyckad blev ”Sommargatan” i Luleå

Uppdaterad
Publicerad

I slutet av maj i år stod ”Sommargatan” redo för Luleåborna. Men det blev mycket diskussioner kring gatan och den bilfria zoonen i sociala medier. Frågan är – vad tyckte egentligen besökarna?

Målet med den färgglada ”Sommargatan” var bland annat att skapa en mötesplats för rekreation och aktiviteter, och påverka resandet i riktning mot mer hållbara alternativ. Kommunen ville till exempel att 30 procent av de som besökte gatan skulle få en mer positiv attityd till hållbart resande och att 70 procent av de som besökte gatan skulle känna sig nöjda.

92 procent vill att den byggs upp

I en ny utvärdering, som presenterades av Luleå kommun i fredags, har 158 personer besvarat en enkät om vad de tyckte om sommargatan. Av dem uppgav närmare 80 procent att de skulle kunna besöka ”Sommargatan” igen. 92 procent ville även att något liknande byggs upp till nästa år – medan fem procent tyckte tvärtom.

Blev inte uppmuntrade till bensinsnåla alternativ

I en annan enkät om besökarnas resvanor och inställning till cykel, buss, bil och promenad deltog endast 131 personer. Av dem svarade 60 procent att ”Sommargatan” fått dem att tänka på hur vi använder våra gator medan 40 procent inte tyckte att den fått dem att tänka på det.

63 procent av de tillfrågade ansåg dock att de inte blev uppmuntrade till att gå, cykla eller åka buss mer än vad de gör i vanliga fall, medan en tredjedel av de tillfrågade ansåg att ”Sommargatan” fått dem att välja mer hållbara färdmedel.

Färre kunder hos företag

Även företagare längs gatan har blivit tillfrågade om hur projektet har påverkat dem. I Luleå kommuns rapport svarade tolv av nitton näringsidkare längs gatan. Tre av dem svarade att de haft fler kunder än tidigare somrar, fyra stycken att de haft samma antal och fem stycken att de haft färre. Men företagarna nämner dock att det är svårt att avgöra om det är gatan i sig eller sommarens fina väder som påverkat.

När det kommer till sommarens försäljning uppgav två tillfrågade att den har varit högre än tidigare, fem stycken att den har varit likadan som tidigare och fem att försäljningen varit lägre. Även här tillägger man dock att det är svårt att veta exakt vad det beror på.

Nöjd kommun

I utvärderingens slutsats skriver Luleå kommun bland annat att man är medveten om att siffrorna inte är representativa för alla Luleåbor, men att gatan ändå uppmuntrat en del att välja mer hållbara färdmedel och att det skapat debatt kring bilens användning i staden. Samt att över 90 procent vill att ”Sommargatan” kommer tillbaka.

Den 19 augusti i år slog gatan igen och öppnades upp för biltrafik 24 augusti.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.