Förra vintern blev ett tåg stående i elva timmar ute på tågbanan mellan Kiruna och Riksgränsen och passagerarna fick sitta kvar och vänta ombord. Scenariot känns igen från många andra tillfällen, inte minst i norra Sverige.
Men i framtiden ska passagerarnas väntan vid störningar i tågtrafiken inte bli lika lång. Det är syftet med ett projekt som Trafikverket dragit igång på regeringens uppdrag.
– Målet är att evakuering av passagerarna ska kunna påbörjas inom en timme i stortstadsområden och inom två timmar i resten av landet. Dessutom ska stillastående tåg som hindrar annan trafik kunna flyttas bort fortare än i dag, berättare Thomas Pettersson, projektledare på Trafikverket.
Hjälplok och kortare inställelsetider
För att uppnå detta köps nu 15 så kallade hjälplok in och placeras ut på olika orter i landet. Det handlar om diesellok som kan bogsera andra lok.
En annan del är att Trafikverket förkortar inställelsetiderna för elsäkerhetspersonal, som behövs för att säkra spårområdet exempelvis om en kontaktledning rasat ned.
Utmanande målsättning
I storstadsområdena ska evakueringen ske med bussar. I glesbygd där järnvägen går genom skogsmark, är detta ofta inte alltid möjligt:
– Om man tittar på norra Sverige så är det här en extremt utmanande målsättning. Det är en helt annan geografi där och kan vara omöjligt att komma fram med ersättningsbussar, säger Thomas Pettersson på Trafikverket.
Trafikverket inleder projektet i södra Sverige 2019 och 2020 hoppas man kunna uppnå de uppställda målen även i norra Sverige.