Renhjorden befann sig på banvallen och enligt Stokke är det inte ovanligt. En renvarning ska göra lokföraren uppmärksam och eventuellt sänka farten om det krävs.
– Renarna lägger sig ofta på den här platsen när det är så här fint väder för att komma undan insekterna, det är just i en kurva dom låg och när rälsbussen kommer i 80 kilometer i timmen har dom svårt att stanna, säger Stokke.
Påkörningsplatsen känd av både samebyn och inlandsbanan
Enligt Rune Stokke söker sig renarna till den öppna ytan till banvallen för att undkomma mygg och andra insekter. Det är också på grund av att banvallen blivit ett tillhåll för renarna som gör att det vanligtvis finns en renvarning vid olycksplatsen. En varning som kommit till i samråd mellan samebyn och inlandsbanan.
– Vi spenderar bra mycket tid under sommarperioderna när det är trafik på inlandsbanan med att försöka hålla renarna borta från banvallen.
GPS-sändare används som hjälpmedel
I hjorden som blev påkörd av tåget fanns det renar som var markerade med en gps-sändare. Enligt Rune Stokke ger sändaren två positioner om dagen var renen befinner sig.
– Den senaste positionen som jag fick på lördagsmorgonen visade att renarna befann sig en mil från järnvägsövergången. När jag fick samtalet på eftermiddagen, om påkörningen, befann jag mig i oländig terräng i samband med kalvmärkningen, säger han.
I videon berättar Rune Stokke om hur det vara att komma till platsen efter olyckan och vad som krävs för att undvika framtida olyckor på platsen.