Sara Hummerdal, pressansvarig SOS Alarm. Foto: SVT

SOS Alarm: ”Vi har brustit rejält i bemötandet”

Uppdaterad
Publicerad

Försvarsadvokaten till den gärningsman som misstänks ha knivskurit och hotat den 82-årige mannen menar att SOS Alarms ”oprofessionella bemötande är det som triggar gärningen och i förlängningen även våldet som följer”. Nu genomför SOS Alarm en utredning för att se över alla delar av händelsen.

– Är det så att den skulle visa att vi har agerat på ett sätt som inneburit risker för patienten i fråga kommer vi att göra en Lex Maria anmälan mot oss själva, säger Sarah Hummerdal på SOS Alarm.

Kan det vara så att gärningsmannen blev triggad av bemötandet han fick av operatören?

– Jag kan inte svara på det, men däremot har vi brustit i bemötande och det är något vi tar på stort allvar. En utredning påbörjades direkt när händelsen blev känd, och händelseförloppet granskas ur en mängd olika aspekter för att se om samtalet har hanterats på ett korrekt sätt utifrån deras riktlinjer.

– Vi kommer att se över alla delar av vårt ansvar, allt från om rätt resurser har larmats i rätt tid till delar som handlar om vårt bemötande. Vi kan redan nu konstatera att inringarna inte har fått ett bra bemötande hos oss vilket vi beklagar, säger Sarah Hummerdal på SOS Alarm.

”Ett empatiskt bemötande är a och o”

Trots att de redan kan konstatera att de brustit rejält i bemötande så handlar en del av utredningen om hur operatören hade kunnat handla annorlunda.

– Vi har i det här fallet inte agerat på ett sätt som överensstämmer med våra värderingar och riktlinjer. Ett empatiskt bemötande är a och o i vår verksamhet och man ska alltid kunna känna sig trygg när man ringer SOS Alarm och veta att man får hjälp och blir bemött på ett bra sätt.

”Vi hanterar dagligen svåra samtal”

Finns det någon plan i hur man ska hantera människor som ringer ofta samt hotar om att göra sig själv och andra illa?

– Vi utgår från ett beslutsstöd i våra 112-intervjuer. Varje samtal som kommer till oss är unikt och måste hanteras därefter. Vi hanterar dagligen svåra samtal, gör bedömningar av vad som har hänt, hur allvarlig situationen är och vilken hjälp som behövs. Och vi måste landa rätt i såväl bemötande som bedömning av hjälpbehov. Därför utreder vi också händelser när vi gör fel och vidtar åtgärder för att förhindra liknande situationer framöver, Sarah Hummerdal på SOS Alarm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.