Spela fruktpiano med rätt IT-kompetens

Publicerad

Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att ta fram en IT-strategi. En professor vid Luleå Tekniska universitet har blivit inkallad som en av experterna med uppdrag att modernisera skolplanen.

Robotar och bilar. 3D skrivare och elpiano. Lite mer modernt än smörknivar på slöjden.

– Där är  vi kvar i ett gammalt tänk, säger Peter Parnes. Man gör sin smörkniv precis som jag gjorde när jag gick i låg och mellanstadiet. Hur kan man istället jobba med modern teknik? Jobba med elektronik, knappar eller andra saker som får saker att hända. I slutändan handlar om att lära sig att kunna realisera sina idéer. Och tittar vi på modern design så är det så man jobbar, säger professor Peter Parnes.

Spelbara clementiner

Peter Parnes har uppdraget att ge förslag på hur man ska föra in IT i skolan som en naturlig del i alla ämnen.

I lokalerna för Luleå Makerspace kryllar det av fascinerande teknik.

– Ska vi göra ett fruktpiano? Jag såg några clementiner där ute..., säger Peter Parnes och så kopplar han sladdar till klyftorna och börjar spela via en dator.

Behålla intresset

”Man kan faktiskt sätta uppemot åtta barn på rad och leda ström igenom dem”, säger de helt allvarligt. Och just att teknik kan vara så lekfullt är något han råder Skolverket att ta fasta på. Men i IT strategin ingår också att se på hur man ska lyckas upprätthålla intresset och få ungdomarna att vidareutbilda sig inom ämnet.

– Klassiskt exempel är till exempel vattnets kretslopp. Det kan du presentera genom att du skriver det i en rapport, med bara text. Eller så tar du lite bilder och visa det i en PowerPoint. Eller så kanske du kan göra det animerat där man visar vad som händer.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer