• Viktigt meddelande:

    Till allmänheten i Lekeberg i Örebro län: Det kommunala dricksvattnet i Fjugesta, Gropen och Kvistbro kan vara förorenat och bör kokas före förtäring. För mer information lyssna på P4 Sveriges Radio eller gå in på Lekebergs kommuns hemsida. Läs mer

Professor Jan Lundberg vid järnvägsväxeln. Foto: Luleå tekniska universitetVisa alla (2)
Visa alla (2)

Stor spårväxel på plats inne på LTU

Publicerad

Nu kan studenterna på Luleå tekniska universitet studera riktiga järnvägsväxlar inne på universitetsområdet. På plats sedan i veckan finns en 30 meter lång spårväxel.

I veckan installerades en spårväxel inne på universitetsområdet på LTU.

– Den ger oss jättefina möjligheter att studera hur vi kan utforma spårväxlar i framtiden, säger Jan Lundberg, professor på LTU som forskar inom drift och underhållsteknik.

Underlättar för studenterna

Spårväxeln har tidigare legat ute på järnvägen men eftersom den blivit något till åren har Trafikverket nu skänkt spårväxeln till LTU. Enligt Jan Lundberg är det ypperlig att ha en egen spårväxel på plats på universitetet att studera.

Foto: Luleå tekniska universitet

– Det underlättar alldeles fantastiskt. Det största problemet när man är ute annars är att det kommer tåg hela tiden som gör att vi måste ha med vakter och avbryta så fort det kommer ett tåg. På vissa sträckor kommer det tåg så tätt att vi nästan inte hinner ställa upp vår mätutrustning innan vi måste ta ner den igen, säger han.

Mäter krafter

Det som studenterna gör är att mäta vilka krafter som behövs för att öppna och stänga växeltungorna, det vill säga de som anger vilken riktning tåget ska ta.

– Det vi studerar är den maskin som sköter själva växlingen, säger Jan Lundberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer