I veckan installerades en spårväxel inne på universitetsområdet på LTU.
– Den ger oss jättefina möjligheter att studera hur vi kan utforma spårväxlar i framtiden, säger Jan Lundberg, professor på LTU som forskar inom drift och underhållsteknik.
Underlättar för studenterna
Spårväxeln har tidigare legat ute på järnvägen men eftersom den blivit något till åren har Trafikverket nu skänkt spårväxeln till LTU. Enligt Jan Lundberg är det ypperlig att ha en egen spårväxel på plats på universitetet att studera.
– Det underlättar alldeles fantastiskt. Det största problemet när man är ute annars är att det kommer tåg hela tiden som gör att vi måste ha med vakter och avbryta så fort det kommer ett tåg. På vissa sträckor kommer det tåg så tätt att vi nästan inte hinner ställa upp vår mätutrustning innan vi måste ta ner den igen, säger han.
Mäter krafter
Det som studenterna gör är att mäta vilka krafter som behövs för att öppna och stänga växeltungorna, det vill säga de som anger vilken riktning tåget ska ta.
– Det vi studerar är den maskin som sköter själva växlingen, säger Jan Lundberg.