– Det har varit flera störningar längs banan som bortspolade banvallar och godståg som spårat ur, säger affärschefen Stefan Linder om alla förseningar under april och maj.

13 förseningar på två månader – nu får tågbolaget Vy tåg betala vite

Publicerad

För andra gången på nio månader tvingas Vy Tåg betala vite till Trafikverket för brister i tågtrafiken till övre Norrland. Orsaken är förseningar och inställda tåg.

I december ifjol tog tågbolaget Vy över nattågstrafiken mellan Stockholm och Kiruna, Narvik och Luleå efter att ha vunnit upphandlingen mot SJ.

Nu tvingas Vy betala vite till Trafikverket på 132.000 kronor på grund av brister i hur man uppfyllt avtalet.

– Det har varit flera störningar längs banan som bortspolade banvallar och godståg som spårat ur, vilket skapar förseningar och ger inget bra flyt i trafiken, säger Stefan Linder affärschef på Vy tåg och tillägger att de flesta tåg har haft förseningar på endast fem till sju minuter.

Många förseningar på två månader

Det är andra gången på nio månader som Vy tåg får vite för brister i tågtrafiken till övre Norrland. Den här gången gäller vitet brister under april och maj månad.

Under dessa månader var nattåget försenat 13 gånger. Fyra av dessa gånger var förseningen på över en timme. Vid ett tillfälle fick tågtrafiken ställas in.

Det är inte första gången som ni får brister i tågrafiken till övre Norrland, ändå var det bara nio månader sedan ni tog över sträckan. Vad beror det på att det ser ut så här?

– Detta hände redan innan vi tog över. Att det är störningar i nattågstrafiken är inget unikt. Vi vill såklart inte ha försenade eller inställda tåg men detta är ett nationellt intresse där många brottas med samma utmaningar, säger Stefan Linder affärschef på Vy tåg.

Hur påverkar det här ert förtroende som nytt tågbolag för den här sträckan?

– Visst blir det påverkat. Varje försening påverkar varumärket negativt men vi fortsätter jobba och ersätter till exempel tåg med bussar.

Måste hitta bristerna

Enligt Stefan Linder jobbar man aktivt med att identifiera var förseningarna uppstår och ber därefter att felen ska åtgärdas.

– Det går inte att skrika att hela järnvägen är dålig utan man måste hitta bristerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.