Tågen i tid med hemlig spårväxel

Uppdaterad
Publicerad

En ny typ av spårväxel kan få Sveriges tåg att bli punktliga igen. Hur växeln fungerar? Det är än så länge hemligt.

Enligt Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet har man utvecklat nya banbrytande spårväxlar. Idén är framtagen av Jan Lundberg, som är professor i drift och underhåll, i samarbete med ett svenskt företag.

– Det kommer att gå mycket snabbare att reparera, blir bättre och starkare reparerat än tidigare och kommer förhoppningsvis att reducera störningarna, säger han till TT och fortsätter:

– Tyvärr är jag förhindrad att avslöja detaljer i den här konstruktionen.

Vill minska underhållsbehov

En prototyp ska provas under 2017 i regi av Trafikverket, som har finansierat forskningen med hopp om minskat underhållsbehov av spårväxlar vid svenska järnvägar.

Det svenska järnvägsnätet har över 15 000 spårväxlar varav Trafikverket ansvarar för cirka 12 000 stycken. Krånglande spårväxlar, som kan vara 65 meter långa, är en av de vanligaste orsakerna till försenade och inställda tågresor. Dåliga spårväxlar står för ungefär 25 procent av alla förseningar i svensk tågtrafik, enligt ett pressmeddelande från Luleå tekniska universitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.