Det heter marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK) och tanken är att det ska skapa bättre förutsättningar att planera och ge plats åt både trafik och banarbeten längs de 14 200 kilometer spår som Trafikverket ansvarar för.
Känner stor oro
– Jag är orolig över att IT-systemet inte ska fungera som det ska och att tågen kommer att stå stilla mer eller mindre lång tid vid digitala avbrott. Det här är ett bra system och vi behöver det, men det är inte testat tillräckligt mycket. Jag tycker att vi borde ha skjutit upp lanseringen några månader, säger tågplaneraren och SEKO-ombudet Anders Kemi vid Trafikverket i Boden.
Han hoppas att problemen är av övergående art och att det i början av 2023 ska kännas bättre för personalen och för resenärerna.
”Papper och penna”
Även de berörda myndigheterna och tågbolagen gör sig beredda på störningar och tågkaos med början natten till söndag och om de kommer mer snö så blir situationen ännu mer besvärlig.
– Vi har förberett oss på att gå över från digitala lösningar till analoga, till papper och penna, om det blir avbrott i det nya systemet med stillastående tåg. Det går, men det blir mer att göra för oss tågplanerare om vi ska få fram vissa tåg manuellt. Det känns ju som om man tar ett steg bakåt, säger Anders Kemi.
I klippet hör du tågplaneraren Anders Kemi om förberedelserna för det som kan inträffa när det nya IT-systemet.