– Man kan se vilket underhåll på fordonen som behöver göras eller på infrastrukturen, säger professorn Ramin Karim. Foto: SVT

Teknik kan förutse fel på järnväg

Uppdaterad
Publicerad

Urspårade tåg. Stillastående tåg. Rälsbrott och nedrivna kontaktledningar. Så har det sett ut i vinter – men det finns metoder att förebygga och minska avbrott i järnvägstrafiken.

På Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet (LTU) kan man med hjälp av sensorer kontrollera tillståndet på järnvägen. Med sensorer på tåg och på spåren kan störningar och fel förutses.

Ett konkret exempel på hur tekniken kan användas är rälssprickorna mellan Sunderbyn och Boden förra veckan som stoppade trafiken.

– Med hjälp av våra analyser hade vi kunnat se vad som orsakade det här. Skadan orsakades av ett skadat hjul som i sin tur låg bakom skadan på spåret. Vi hade med en uppföljning på hjulet i förtid kunnat se att det här kommer att uppstå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.